E-flits, juli – augustus 2016

U ontvangt hierbij gratis de e-flits van de Raad van Kerken met actuele oecumenische informatie. De zomerperiode begint. Daarom bundelen we de flits van juli en augustus. Het bureau gaat enkele weken dicht. Daarna zijn we weer volop actief. U kunt nu al enkele boeiende ontmoetingen in de agenda te zetten. Teken in voor 1 van de ontmoetingen.

14 september welvaart
Studiemiddag over ‘werk en welvaart van morgen’ met mgr. Gerard de Korte, ds. Ruben van Zwieten en ds. Dick Couvée. Bergkerk Amersfoort van  14.00 tot 17.00 uur (vanaf 13.30 uur inloop). Voor mensen die pastoraat en diaconaat met werk en leven willen verbinden. Deelname gratis, opgave via rvk@raadvankerken.nl. Voor het programma: klik hier.

18 september walk of peace

Landelijke interreligieuze vredesloop in het kader van de vredesweek in Enschede. Solidair met de Syrische gemeenschap. Georganiseerd door de taakgroep Pelgrimage in samenwerking met Pax. Voor mensen die in de benen willen komen voor de vrede en houden van een afwisselend programma. Van 12.00 uur tot 17.00 uur. Opgave Pax: klik hier.

23 september Michael Harvey
Michael Harvey is één van de bedenkers van het Engelse ‘Back to Church Sunday’. De Raad neemt dat idee over en heeft de Engelsman speciaal naar Nederland genodigd om ervaringen in Engeland toe te lichten. Wilt u erbij zijn in de Bergkerk in Amersfoort? Voor mensen met een missionair hart. Van 10.00 tot 13.00 uur. Deelname gratis; opgave via rvk@raadvankerken.nl. Beperkt aantal plaatsen.

30 september secularisatie
In Nederland maken we vaak de fout alle vormen van secularisatie over één kam te scheren. Maar de ene seculier is de andere niet. Daarover gaat de open studiemiddag van de beraadgroep Geloven en kerkelijke gemeenschap. Met een hoofdbijdrage van Erik Borgman (rooms-katholiek, auteur van ‘Waar blijft de kerk?’) en reacties van Koen Holtzapffel (remonstrant) en Wim Dekker (protestant), o.l.v. Margriet Gosker. Voor mensen die van theologie houden. Meedoen? Opgave via rvk@raadvankerken.nl. Raad van Kerken Amersfoort, 13.30 uur tot 16.30 uur. Beperkt aantal plaatsen.

Stadskanaal
De Syrisch-Orthodoxe Kerk houdt een grote internationale jeugdontmoeting in Stadskanaal op 21 juli. Patriarch Moran Mor Ignatius Aphrem II reist er speciaal voor naar Nederland.

Brexit
De Wereldraad van Kerken heeft een verklaring doen uitgaan over het afscheid van de Britten. Het stemgedrag laat zien hoeveel huiswerk er nog is voor nationale en internationale regeringsleiders. En ook dat je eenheid niet alleen op economie kunt bouwen.

Nederlanders
Ds. Karin van den Broeke is gekozen in het uitvoerend comité van de Wereldraad. Dat is een unieke positie in het hart van de oecumenische koepelorganisatie. Een blijk van waardering voor het oecumenische beleid in Nederland. Dr. Hielke Wolters is met pensioen gegaan als topfunctionaris bij de Wereldraad. Hij woont inmiddels weer in Nederland.

Vluchtelingenverklaring
Er is nog veel verkeerde beeldvorming in West-Europa rond de vluchtelingen. Politieke partijen die aanvankelijk meer in het midden van het politieke spectrum stonden laten zich daardoor ten onrechte beïnvloeden. Dat is één van de analyses in de verklaring van Lunteren, die de Wereldraad in samenwerking met de CCME en de Protestantse Kerk heeft doen uitgaan na een internationale conferentie in Nederland over vluchtelingen. Klik hier.

Dutch Reformed Church
De Wereldraad van Kerken heeft de Dutch Reformed Church weer toegelaten als 351ste lid van de koepelorganisatie. Daarmee wordt een periode van onderlinge polarisatie rond apartheid afgesloten.

Blad Herademing
Het blad Herademing heeft een themanummer uitgebracht over de pelgrimage. Onder de subtitel ‘De weg wacht’ is er veel materiaal en bezinning te vinden aansluitend bij de pelgrimage van gerechtigheid en vrede. Te bestellen bij VBK (voorheen Kok): klik hier

Bureau gesloten
Het bureau van de Raad van Kerken is gesloten van 11 juli tot en met 12 augustus. Zij die contact wensen kunnen een mail sturen naar rvk@raadvankerken.nl. De mail wordt enkele keren per week gelezen.

Zij die een nieuw mailadres willen laten opvoeren of de gratis flits willen opzeggen, kunnen dat eveneens melden op rvk@raadvankerken.nl. Dit is jaargang 9, nr. 7 (juli/augustus) van de e-flits.