Studiemiddag geweldsteksten

Of je nu over joden, christenen of moslims praat, ze hebben een zelfde uitdaging als bepaalde teksten uit de heilige boeken worden geciteerd, zonder dat er op de context wordt ingegaan. De Hagenezen Alexander Spoor en Sacha Harland haalden zelfs de landelijke pers toen ze mensen voor de camera teksten voorlazen uit een bijbel waar een koranhoesje omheen was gevouwen. Mensen reageerden verontwaardigd toen ze teksten hoorden als: ‘Als u mijn verordeningen verwerpt…. zult u het vlees van uw eigen zonen eten’. ‘Belachelijk’, zeiden ze en ‘we wisten niet dat dit ook in de koran stond’ en ‘als je vanaf je geboorte met zulke gedachtes wordt opgevoed krijg je een rare manier van denken mee’. Mensen reageerden daarna geschokt toen ze te zien kregen dat het geen teksten betrof uit de koran, maar uit de bijbel.

De Raad van Kerken is eerder op deze teksten ingegaan. Vorig jaar was er een expertmeeting over de open brief van de moslimgeleerden uit Baghdad. Tijdens deze bijeenkomst liet dr. Yaser Ellethy van het Centrum voor Islamitische Theologie van de VU zien hoe je bijvoorbeeld de zogenaamde ‘zwaardtekst’ uit Soera 9:5 zou kunnen duiden. Daar staat: ‘Als de heilige maanden zijn verstreken, doodt dan de veelgodendienaars waar jullie hen vinden, grijpt hen, belegert hen en wacht hen op in elke mogelijke hinderlaag’.

De beraadgroep Interreligieuze ontmoeting van de Raad van Kerken merkte dat er veel belangstelling bestond voor een dergelijke uitleg. Daarom organiseert men voor pastores, predikanten en andere geïnteresseerden een studiemiddag over het thema ‘Geweldsteksten in de heilige boeken’. Inleidingen zijn er van de al genoemde dr. Yaser Ellethy, en verder van rabbijn Raphaël Evers, rabbijn van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap, vicaris dr. Ron van den Hout uit het bisdom Roermond en dr. Sahiron Syamsuddin, professor Islamstudies van de Islamitische Staatsuniversiteit in Yogyakarta. Wie wil kan meedoen. De kosten bedragen tien euro. Dit kan contant bij de ingang worden voldaan. Hiervoor krijgt men ook koffie, thee en prints van de lezingen. Aanmelden kan tot 27 mei via b.vanOers@rkk.nl en j.posthospers@protestantsekerk.nl. Plaats van samenkomst is de Dienstenorganisatie van de PKN, Joseph Haydnlaan 2a te Utrecht. Tijd: 1 juni van 13.30 uur tot 16.30 uur.

Voor de inbreng van Yaser tijdens een andere ontmoeting, klik hier.