Aramees Onzevader ontroert

Of het de aankondiging in het programma was of het serene geluid van de vrouwen en meisjes die speciaal uit Hengelo waren overgekomen en glaszuiver het Aramees zongen, wat ooit ongeveer door Jezus op die manier moet zijn uitgesproken; feit is, dat het middenvak van de grote tent bij Opwekking zich zaterdagavond steeds verder vulde. En dat terwijl het na tienen ’s avonds was en de kou de mensen op de huid zat.

MissieNederland had het programma georganiseerd in het kader van de campagne die onder meer samen met de Raad van Kerken, het Nederlands Dagblad, de EO en Open Doors wordt gehouden voor een blijvende en veilige plek voor christenen en andere minderheden in Syrië en Irak. Het was een aandoenlijk gezicht de veertien vrouwen in witte toga met rode sjerp te zien optreden. Ze zongen korte liederen die de verworteling met Mesopotamië vertolkten. Toen ze het laatste lied inzetten, het onze vader in het Aramees, waren er tientallen bezoekers in de tent die uit eerbied spontaan gingen staan.

Ongeveer half tien was de groep in een busje aangekomen in de polder. Arjan Schoemaker van MissieNederland wachtte hen op. Ze werden welkom geheten door iemand van de organisatie. Je beseft de onwetendheid als je tot tweemaal toe merkt dat mensen Samuël Dogan, de priester die het koor begeleidt, aanspreken in het Engels. Met zijn stijlvolle zwarte toog en zijn witte boordje en zijn vriendelijke oriëntaalse oogopslag roept hij blijkbaar bij onbekenden het idee op dat hij wel met ‘mister’ en ‘we are glad that you are here’ zal moeten worden aangesproken. Ze krijgen in onvervalst Nederlands een antwoord. Want de Syrisch-Orthodoxe gemeenschap slaagt er in de Nederlandse cultuur en de Oriëntaalse cultuur op hoog niveau bij elkaar te brengen.

Als ze een keer in de grote tent zijn opent Jan Wessels het programma. Hij leest uit Johannes het fragment dat een slaaf niet boven zijn meester staat. En hij vertelt van de levensgevaarlijke omstandigheden waar christenen in Syrië en Irak mee te maken hebben. De Midden-Oosten-consulent van Open Doors gaat daarna verder op de situatie in de regio in. Hij verhaalt hoe je zes jaar geleden nagenoeg alle landen in het Midden-Oosten nog rustig kon bezoeken, maar hoe de situatie in rap tempo is verslechterd. De Raad van Kerken en MissieNederland zijn in de gelegenheid gesteld een camerateam naar Irak te laten gaan. Beelden daarvan werden voor het publiek van Opwekking getoond.

Daarna kwam Stire Kaya-Cirik aan het woord. Ze maakt deel uit van het Syrisch-Orthodoxe gezelschap. Ze heeft een roman geschreven over de Arameense genocide uitgevoerd door de Turkse autoriteiten. Ze vertelt hoe ze de verhalen over de volkerenmoord als kind al te horen kreeg en hoe het haar heeft aangegrepen. Als ze een fragment uit het boek voorleest begint het buiten ongelooflijk hard te regenen. Alsof de tranen van de hemel de strekking van de woorden moest onderstrepen. ‘Ik heb het boek geschreven om de gebeurtenissen vast te leggen en om mijn kinderen mijn gevoelens uit te leggen’.

Als Stire haar verhaal heeft afgerond nodigt Jan Wessels de vele honderden aanwezigen uit om met elkaar in gebed te gaan. Er vormen zich spontaan groepjes van vijf, zes mensen. Op de grote videoschermen verschijnen mogelijke gebedsintenties. Je wordt uitgenodigd om te bidden voor ‘de lijdende christenen’, maar ook voor ‘de Islamitische staat, dat zij de liefde van God mag leren kennen’.

Het boek van Stire Kaya-Cirik, ‘Echo uit een onverwerkt verleden’ is ter plekke voor 19,95 euro te krijgen. Maar je kunt het ook via internet bestellen.

Foto’s:
1. Het koor van de Syrisch-Orthodoxe Kerk uit Hengelo op het podium.
2. Het koor bereidt zich voor door een witte toga aan te trekken met een rode sjerp, daarop de aanduiding in het Aramees ‘Koor van de Syrisch-Orthodoxe Kerk uit Hengelo’.
3. Met zestien personen in een bus vanuit Hengelo naar Biddinghuizen, allemaal even iets inschikken.
4. Priester Samuël Dogan komt als één van de eersten uit de bus.
5. De talloze bezoekers gaan in kleine groepjes in gebed om te bidden voor de kerk in Syrië en in Irak.
6. Bij Opwekking zijn talloze organisaties en groepen aanwezig, een van de organisaties (zou het MAF zijn?) is met een heus vliegtuig gekomen.