Actieweek bij omroep

De Evangelische Omroep zal in de week van 4 tot en met 15 mei uitvoerig aandacht besteden aan de campagne ‘Hoop voor de kerk in Syrië en Irak’. Een team van deze omroep is in april naar het Midden-Oosten geweest. Tijdens de campagneweek in de media zal men het materiaal laten zien, waarmee men is teruggekomen.

Op initiatief van de Raad van Kerken en Missie Nederland, vragen christelijke organisaties aandacht voor de situatie van christenen in Syrië en Irak. De EO besteedt hier aandacht aan in de periode tot pinksteren. De zorg voor de kerk in Syrië en Irak komt in diverse radio- en televisieprogramma’s aan de orde, en krijgt ook in Visie een plaats, o.a. met een uitgebreide reportage en portretten van 9 christenen.

Onderstaand een overzicht van programma’s rond dit thema. Op de speciale site EO.nl/hoopvoor vindt u interviews en portretten die de EO in Irak maakte.

Zaterdag 7 mei
Nederland Zingt, 19.10 uur, NPO2
EO Live, 19.00-22.00 uur, Radio 5, met Jurjen ten Brinke (hij maakte deel uit van het team dat Irak/Syrië bezocht) en Klaas van der Kamp (Raad van Kerken).

Zondag 8 mei
Nederland Zingt op Zondag, 9.10 uur, NPO2
De Kapel, 9.55 uur NPO2, meditatie Jurjen ten Brinke vanuit noodkapel vluchtelingenkamp Irak.

Zaterdag 14 mei
Onderweg, 22.00 uur, Radio 5, met als gast Ruben van der Kaap, woordvoerder van de Syrisch-orthodoxe gemeenschap Glane.

Zondag 15 mei
Kerkdienst Pinksteren, met speciale aandacht voor dit thema, 10.00 uur, NPO2
De Bijbellezingen zijn in Irak opgenomen en worden uitgesproken door vluchtelingen uit Syrië en Irak. De opnames van de kerkdienst worden gemaakt op 8 mei in de maranathakerk in Eindhoven.

En verder:
– EO-Metterdaad, vraagt hulp voor de vluchtelingen in Irak, EO.nl/metterdaad
– In mei verschijnt een nieuw EOmagazine.nl met aandacht voor de actie
– In juni plaatst Eva een interview met Zuster Huda, die in Erbil een kleuterschool runt met 350 vluchtelingenkinderen
– Meebidden kan straks via http://www.myprayerfor.com
– EO.nl/hoopvoor (live vanaf 4 mei)

Met Pinksteren zal er bij Opwekking een late night seminar gewijd zijn aan de situatie in Syrië. Die bijeenkomst vindt plaats op 14 mei 22.00 uur.