Kerkennacht: Tips

Mensen die willen meedoen met een kerkennacht, hebben wellicht baat bij de volgende tips.

Tips die wellicht de opzet vereenvoudigen:
1. Maak een kleine werkgroep (niet te groot).
2. Bedenk een programmaatje, en als u in een grote plaats woont: maak een keus of u alle kerkgebouwen wilt betrekken bij de kerkennacht of zich wilt concentreren in bijvoorbeeld het centrum.
 3. Zet iets van uw aanpak in een plaatselijk huis-aan-huis-blad en in de kerkbladen.

Nog een paar suggesties:
•    Maak veel mensen mede-verantwoordelijk voor de avond door allerlei (grote en kleine) taken te delegeren.
•    Zorg dat er een basis is van mensen de hele avond door (bv. je eigen gemeenteleden, een koor, een vrijwilligersgroep, een (kinder)club uit de omgeving, etc.
•    Wees zelf open, gastvrij, positief en gezellig – dan worden anderen dat meestal ook wel.
•    Enthousiasmeer en motiveer en bedank je vrijwilligers!
•    Kijk gerust af van anderen (bv. kerken die in andere steden meedoen; of in vorige jaren hebben meegedaan)

Wat te doen op een week tevoren?
•    Hang het programma aan de kerkdeur, liefst een weekeinde tevoren
•    Laat de hele buurt weten dat Kerkennacht komt, ook een affiche bij de bakker en de slager
•    Als het kan vlaggen een weekeinde te voren ophangen

Hoe richt ik mijn kerk in?
•    Je kunt kiezen voor een helder verlichte kerk, zet er wat mooie bouwlampen bij.
•    Je kunt kiezen voor een ´Harry Potter´ verlichting, dus met veel kaarsen (pas op veiligheid), laat je fantasie werken.
•    Rond Avondmaalstafel groen en bloemen, op de markt is het nu niet zo duur, en wie weet heb je mensen met een mooie tuin.
•    Maak plekken dat mensen rustig met elkaar kunnen praten, eventueel met de koffie of anderszins wat je in de aanbieding hebt.
•    Heb je een Info-tafel? Laat zien wat je in huis hebt
•    Stoffeer je kerk met de gele ballonnen.

Nog wat tips om steviger in te zetten:
•    Kleed je kerkgebouw aan om je gasten te ontvangen, alles klaar minimaal een uur voor aanvang programma.
•    Zorg er voor dat de ingang goed zichtbaar is, wervend en licht, zet niet iemand voor de deur, dat is net iets te dwingend, liever ietsje verder in portaal of kerk
•    Gastvrouwen/heren, bij de ingang – zorg wat variatie in je team, man/vrouw en jong en ouder.
•    Buttons op, naamkaartje moet je zelf regelen (label stickers werken ook goed!)
•    Programmaboekjes bij ingang, uitgereikt door gastgevers
•    Als je een catering hebt: denk om de presentatie, prijzen, aantrekkelijkheid en vooral versheid.
•    Iemand aanwezig die de hele avond telt, daar zijn goedkoop te verwerven machientjes voor.
•    Tien minuten tevoren: alle klokken luiden!  ter verwelkoming
•    De opkomst willen we na afloop graag direct weten: doormailen naar: info@kerkennacht.nl
•    Regel iemand die het programma aankondigt, een zichtbare en herkenbare gastgever
•    Regel een eigen fotograaf, bedenk tevoren wat je vast wilt laten leggen (personen, optredens, te verwachten gebeurens). Wij houden ons aanbevolen voor de mooiste foto´s, stuur ze maar op.
•    Draaf niet de hele avond, neem even tijd bij de kerk om de hoek te gluren, en geniet van de avond!