Kerken klaar voor Passion

De Raad van Kerken in Amersfoort laat the Passion niet in stilte aan zich voorbijgaan. Veel kerken in de stad openen hun deuren voor de duizenden bezoekers die men verwacht. Er is gelegenheid om samen de filmbeelden te bekijken. Een gelegenheidsredactie heeft een fraai tijdschrift laten drukken met verdiepingen en achtergronden. Alles en allen zien uit naar de opnames.

‘Het spelen van de moeder van Jezus is een grote eer en een zware rol. Want het gaat over het bieden van troost. Over loslaten en accepteren. Je kind zien sterven, is het moeilijkste dat er is’, zegt Ellen ten Damme in het tijdschrift. Zij vertolkt de rol van Maria, de moeder van Jezus. ‘Om de juiste emoties te kunnen spelen, denk ik aan mensen uit mijn omgeving die een kind hebben verloren. Maar het gaat uiteindelijk om de gevoelens van het publiek. Want op het Eemplein staan ook mensen die een geliefde verloren hebben. Een lied kan troost bieden als het je gevoel verwoordt; je voelt je dan minder alleen met je verdriet. Maria is een troostende moeder omdat iedereen haar kent; ze verbindt mensen’.

Ook de Amersfoortse priester Roderick Vonhögen komt aan het woord. ‘Pasen betekent voor mij: hoop, en dat is het allerallerallerbelangrijkste wat mensen zoeken. En ‘hoop’ is een sleutelwoord bij alles wat ik doe. Wat zou ik nog aan programma’s maken, op internet en in Hilversum, als ik niet zou geloven dat er een toekomst is voor God en het geloof? En belangrijker: dat God een toekomst ziet voor de wereld en voor mij. Dat houdt me op de been, ook in moeilijke situaties. Pasen laat me zien dat het allerergste wat ons kan overkomen, de dood, niet het einde is. Er is een verrijzenis, opstanding. Dat is ons als belofte gegeven. Daar klamp ik me aan vast’.

Het tijdschrift geeft diverse hotspots in hartje Amersfoort. Daarop staan onder meer de Oud-katholieke Kerk (’t Zand 13), de Sint Franciscus Xaveriuskerk (’t Zand 29), de Sint-Joriskerk (Hof 1), de Johanneskerk (Westsingel 30), de Ichthuskerk (Grote Haag 154) en de Lutherse Kerk (Langestraat 61). Ook genoemd zijn het Zandfoort a/d Eem (Eemlaan 100) en Onze Lieve Vrouwe Toren.

Foto’s:
1. Omslag van het tijdschrift in Amersfoort.
2. Advertentie in het tijdschrift, waarin Amersfoort zich profileert als pelgrimsstad