Zingen over hoop

Verschillende kerken geven zondag gehoor aan de oproep van OMF International, een interkerkelijke zendingsorganisatie om zondag 21 februari het lied ‘Eén Naam is onze hope’ te zingen in verbondenheid met de vervolgde christenen. De website EO-Geloven bericht daarover. Onder meer de gereformeerde kerk van Zwolle-Berkum geeft gehoor aan de oproep en zingt het eerste en derde couplet aan het einde van de dienst. Het lied ‘Eén Naam in onze hope’ is in 1829 geschreven ter begeleiding van 200 zendelingen die naar China gingen om de mensen in contact te brengen met het christendom.

De campagne ‘Hoop voor de kerk in Syrië en Irak’ – gericht op de blijvende aanwezigheid van christenen en andere minderheden in de genoemde landen – breidt zich ondertussen verder uit. Open Doors komt met een hangertje van het symbool van de campagne, het kruisje met de gebroken arm, als teken van support.

Het Nederlands Dagblad, mediapartner van de campagne, heeft al diverse verdiepende artikelen gemaakt bij de actie. In de veertigdagentijd plaatst men een korte gedachte direct onder het hoofdartikel. De gratis artikelen zijn voor iedereen te downloaden op https://www.nd.nl/hoopvoor. Je kan het in eigen kring gebruiken met bronvermelding.

KerkinActie coördineert een peiling die gehouden wordt over de bekendheid van de situatie in Syrië en Irak. Mocht u dit lezen, vul zelf de peiling in en stuur de link (link naar peiling) verder. De goed lopende peiling heeft op dit moment al vele reacties opgeleverd, de respons komt uit de volgende denominaties: 36 % PKN, 15 % RKK, 13 % andere protestanten, 10 % Syrisch-Orthodoxe Kerk, 6 % pinksterkerken, 4 % andere orthodoxen, 2 % oud-katholiek.

Het is de bedoeling dat er in de tweede helft van april een cameraploeg naar Irak vertrekt met o.a. ds. Jurjen ten Brinke en vanuit de Raad Yosé Höhne-Sparborth. Het materiaal zal op televisie te zien zijn.

De rooms-katholieke parochie Utrecht heeft bekendgemaakt dat men een stedeband met Kirkuk gaat uitbouwen onder het brede project stadsklooster Antonius. Het gaat daarbij dus om twee steden met interreligieuze praktijken. Het Platform voor Levensbeschouwingen Utrecht bouwt mee.

Foto: Yosé Höhne – Sparborth, die vanuit de Raad de cameraploeg naar Irak begeleidt