Oproep: vul peiling in

Er zijn inmiddels al 1200 mensen die de peiling over Syrië en Irak hebben ingevuld. De Raad van Kerken roept alle lezers op die de enquete nog niet hebben ingevuld dat alsnog te doen. (Klik hier).

De lijst is bedoeld om de bekendheid te peilen met de problemen van de kerk en van andere minderheden in Syrië en Irak. De resultaten zullen over drie weken worden geïnventariseerd en naar buiten worden gebracht. Het is de bedoeling om daarbij focuspunten te benoemen die met de politiek worden gedeeld.

In Nederland is er veel steun voor de actie. Er zijn twee expliciete mediapartners. Het Nederlands Dagblad heeft al enkele teksten gemaakt die naast het logo in de krant geplaatst worden. De EO heeft een campagneplan ingediend waar in de loop van de periode tot 1 juni meer van naar buiten zal komen.

De lidkerken van de Raad van Kerken hebben toegezegd op tenminste twee momenten in het bijzonder aandacht te geven aan de campagne voor de blijvende aanwezigheid van de kerk in het Midden-Oosten. Enkele kerken hebben al meer gedetailleerde plannen ingestuurd.

Internationaal hebben de kerken oog voor de dramatische ontwikkelingen. Het thema is het belangrijkste gespreksonderwerp voor de ontmoeting van paus Franciscus en patriarch Kyrill in Cuba één dezer dagen. Ook de Europese Kerkenconferentie heeft zich eenduidig uitgelaten over de genocide die plaatsvindt in Syrië en Irak.