Steun humane islam

‘Wie de huidige crisis in Irak wil begrijpen, moet zich het beeld van de Titanic voor ogen stellen. Europa is een soort Titanic, een stevig gebouwd afgeschermd fort, sterk, voelt veilig, kan op het water drijven en de hele wereld over varen. Intussen kunnen de mensen aan boord dansen, feest vieren. Geweldig. Niets aan de hand. Maar er is een grote ijsberg. Die is vooral onder water. Het topje van de ijsberg zie je: dat is Daesh (IS). Maar Daesh is niet meer dan het topje van de ijsberg. Al lang voordat Daesh en Titanic op elkaar stoten slaat de Titanic lek op die verborgen ijsberg onder water’.

Yosé Höhne-Sparborth, is mede gesteund door de Raad van Kerken, op dit moment in Irak. Ze is onder meer te gast bij aartsbisschop Yousif Thomas Mirkis. Ze sprak met hem over zijn visie op de ontwikkelingen. Hij wijst op de noodzaak om de diepere problemen aan te pakken.

‘Daesh is te stoppen door de geldstroom te stoppen. Die komt uit Koeweit, Qatar, Saoedi-Arabië. Niet eens het meeste van regeringen, gewoon van rijke sjeiks. Als die geldkraan stopt, stopt Daesh. En kunnen ze als elke criminele groep worden opgepakt’.

Mirkis is ook kritisch over de rol van Turkije. ‘De VS en Europa zouden Erdogan moeten straffen. Die is onberekenbaar. Het wordt oorlog tussen Turkije en Rusland als we niet oppassen’. Op de korte termijn moet de politiek zich richten op Erdogan en het stoppen van de geldkranen voor ISIS.”

Mirkis: ‘Tegelijk moeten wij allen heel dringend gaan werken aan die ijsberg onder water. Die staat voor de samenklontering van twee zeer grote bewegingen in het zuiden. Het ene is de islam, die duidelijk in crisis is. Niet op de wijze die veel vluchtelingen beweren, dat Daesh gelijk zou staan aan de islam. Onzin. Maar de islam is wel in crisis. Door Daesh is dat zichtbaar geworden voor alle moslims die in discussie zijn met de fundamentalistische stromen. En die discussie is wel een deel van de crisis. Er zijn enorme discussies gaande binnen de moslimwereld, al vele jaren. Die discussie dreigt nu vast te lopen door de wijze waarop Daesh ineens de hele religie kaapt, de regie neemt, probeert te dicteren’.

Mirkis vraagt het westen om met meer nuance naar de islam te kijken en niet de humanistische variant, die in het westen de overhand heeft, steeds ter verantwoording te roepen. ‘Door de wijze waarop westerse landen de grote humane stromingen in de islam voortdurend ter verantwoording roepen voor wat Daesh doet, speelt men Daesh in de kaart. De humane stromingen zijn echter zelf slachtoffer van Daesh. Dus wij moeten ze helpen in hun interne discussie. We moeten de vele nuancen zien en niet zwart-wit waarnemen. We moeten de humane stromingen stevig ondersteunen’.

Foto: Net als op veel (rooms-katholieke) plaatsen in Nederland heeft aartsbisschop Mirkis ook in Irak symbolisch de deur van het jaar van de barmhartigheid geopend.