Athene

Een impressie van Griekenland opgedaan in de weken dat men toeleefde naar het referendum. Vandaag de laatste bijdrage: Athene.

Athene

Na eerder een Grieks-Orthodoxe Kerk te hebben bezocht wilden we op zondag dit keer een Evangelische Kerk bezoeken. We hadden er op internet een stuk of dertig gevonden, samen lid van de Wereldraad, dus wellicht open minded. We zochten er één uit aan de Amalias Avenue 50. Een half uur rijden vanaf ons strand.

We hadden daags er voor de Akropolis van Athene bezocht. We vonden het een leuke gedachte dat Paulus er had rondgelopen en er zijn beroemde rede had gehouden. Dat besef geeft een gevoel van traditie en van pelgrimeren. Paulus zijn methodiek sprak me aan. Hij zocht aansluiting bij de bestaande cultuur. ‘Ik merk aan u dat u in alle opzichten zeer godsdienstig bent’, zegt Paulus. Jammer, dat hij weinig succes had met zijn aanpak. Je leest in Handelingen tussen de regels door dat hij overhaast de stad verlaat. ‘Sommige mannen sloten zich aan’, staat er dan nog, maar dat is een eufemisme om te zeggen, dat er geen gemeente is gevormd.

En dat heeft weer andere gevolgen. Zo had ik het schitterend gevonden als Paulus nog een brief geschreven zou hebben aan Athene. Want dan had hij die gedachten nog eens wat verder kunnen uitwerken. Maar nu hebben we wel een brief aan Thessalonica, twee zelfs; twee ook (en waarschijnlijk zijn er ooit nog meer geweest) aan Korinthe, maar geen aan Athene. En juist een brief aan de Areopagus zou bij uitstek de gelegenheid geweest zijn om in te gaan op cultuur en ontwikkeling.

We reden dus die zondag naar de Amalias Avenue in de wijk Marousi. Eenmaal aangekomen, was het nummer onvindbaar. Bewoners verzekerden ons dat er in de wijde omgeving geen kerk te vinden zou zijn. ‘Misschien op een iets ander adres en dan bij iemand thuis’, zei iemand. ‘Want dat komt nog wel eens voor bij die kleine groepen’. Wij voelden weinig voor zo’n persoonlijke benadering in kleine kring. We besloten daarom terug te gaan naar het strand. We konden nog beter dan voorheen de aftocht van Paulus begrijpen die ook niet echt tot een community wist te komen in het goedgelovige Athene.

Dit was de laatste column van Klaas van der Kamp over Griekenland in een reeks van drie keer drie teksten; respectievelijk over de actuele situatie (klik hier), over de oecumene (klik hier) en over de kijk van toeristen (klik hier)