Oecumene in Wittenberg

De oecumene krijgt een centrale plaats bij de herdenkingen van 500 jaar Reformatie in Wittenberg. Dat blijkt uit een publicatie van het blad Zeitzeichen, een Duits tijdschrift met een protestantse achtergrond. In de laatste editie is een gesprek opgenomen met Harwig Bodmann, die betrokken is bij de herdenkingen in Duitsland namens de EKD (Evangelische Kirche) en de Evangelische Kirchentag.

Er worden ruim 300.000 mensen verwacht op 28 mei 2017 in Wittenberg, de stad waar Luther ooit zijn beroemde stellingen op de slotkapel spijkerde en waar hij als docent verbleef. Zij herdenken het moment van 31 oktober 2017, wat wel als start van de Reformatie wordt gezien. Er kan een tocht door Wittenberg worden afgelegd, een wandeling met zeven halteplaatsen, waarbij oecumene / religie en vrede / gerechtigheid / heelheid van de schepping een prominente plaats innemen. Daarnaast zijn er haltes met: een welkom, spiritualiteit, jeugd, globalisering en cultuur.

De organisatie heeft een tipje van de sluier opgelicht. Het is bijvoorbeeld de bedoeling om 40 kunstenaren iets te laten maken waarin hun visie op Luther naar voren komt. Het werk zal in de wandelroute worden opgenomen en krijgt een plek in de oude gevangenis. Oecumene is in de buurt van de slotkapel te vinden.

De organisatie doet veel moeite om jonge mensen bij de herdenkingen te betrekken. Bodmann vertelt dat er in de periode vanaf de herfst 2016 tot de herfst in 2017 zo’n driehonderd jonge mensen nodig zijn die willen helpen bij de opzet. Bodmann: ‘Wij  willen jonge mensen laten meedoen, zodat ze een jaar naar Wittenberg komen, en daar samen een soort communiteit vormen; dat ze het samenzijn ervaren en een bijdrage kunnen leveren aan de vieringen’. De organisatie spreekt zelfs over ‘een generatie Wittenberg’, die later ook weer de ervaringen meeneemt in de samenleving.

Naast de vrijwilligers zijn er ook jonge mensen welkom in het jeugdkamp in de stad. Bodmann rekent daar nog eens op zo’n 1500 jonge mensen, die de stad bezoeken en kennis nemen van de ‘world exhibition on the Reformation’.

Foto’s:
De route die men wandelt door Wittenberg
Een standbeeld herinnert aan de Reformatie