Hollandse zegen van paus

‘What the Church in Holland needs most is: Witness’. Die woorden sprak paus Franciscus tegen pastoor Koos Smits uit Utrecht, toen hij onlangs in Rome was en de paus ontmoette. Koos Smits is in de Italiaanse hoofdstad voor een priesterretraite met duizend andere priesters uit de hele wereld. Er werden ervaringen uitgewisseld en er werd gezongen uit het rijke repertoire van de catholica met onder meer het lied ‘Celebrate Jesus Celebrate’.

Bij providentieel toeval, zoals Smits het zelf noemt, mocht hij namens Europa bij een ontmoeting met de paus ook een vraag stellen. En omdat hij bij dat onderdeel aanwezig was, mocht hij na afloop ook een persoonlijke zegen ontvangen, waarbij Smits expliciet vroeg om een bredere zegen, namelijk voor de Kerk van Nederland. De paus gunde hem deze en voegde de bewuste zin toe: ‘Wat de Kerk in Nederland het meest nodig heeft is het getuigenis’.

Paus Franciscus onderstreepte in de ontmoeting de schande van de verdeeldheid, aldus Koos Smits, en de wens van Jezus tot eenheid. Verder zei hij, dat er in de relatie tussen katholiek en orthodox, de Nederlandse geestelijke had daar naar gevraagd, hard wordt gewerkt aan een gezamenlijke paasdatum.

Wie een impressive wil zien van de priesterretraite en het contact met de paus kan een film op Youtube bekijken: https://youtu.be/bu8dXkyvh5c?t=32

Foto: Koos Smits