Nacht van open kerken

Natuurlijk kijken we vanuit Nederland met een schuin oog naar Duitsland als het gaat om de kerkennacht, die de kerken in Nederland organiseren in het weekend van 21 juni 2015. In Duitsland hebben ze op dit punt al een traditie opgebouwd. Op 17 april zetten de kerken in Koblenz hun deuren open; de data in de Duitsland verschillen per plaats.

De kerken in Koblenz organiseren al voor de twaalfde keer een kerkennacht. Er gaan veertien kerken open van diverse confessies, de Rooms-Katholieke Kerk heeft de overhand in de plaats waar Rijn en Moezel in elkaar vloeien. De kerken zijn open van 19.00 uur tot ongeveer 23.30 uur. Een gemeenschappelijke (oecumenische) samenkomst in de Florinskerk sluit het geheel af met wat men noemt ‘een gebed voor de stad’. Thema in Koblenz is een citaat uit Jeremia 29: 5-7: ‘Zoek het beste voor de stad…’.

Net als in Nederland bieden de kerken korte aansprekende programma’s aan, die bezoekers wellicht aan het denken zetten of amuseren, zonder dat de programma’s een avondlang doorlopen, zodat mensen in de gelegenheid zijn diverse kerken te bezoeken. We doen een greep:
* Citykerk laat vredesdansen zien
* De Lievevrouwenkerk heeft een credo-tentoonstelling gemaakt
* De Florinskerk laat onder het motto ‘in eeuwigheid’ impressies zien van het belangrijkste kerkhof in de stad
* X ground heeft een programma met het thema ‘het orgel ontmoet de rock-muziek’
* Het Christus-centrum biedt internationale lofprijzing
* St.Kastor heeft orgelconcerten

Een fullcolour-brochure ligt al enkele weken in de diverse kerken. Op de achterkant worden de elf sponsors bedankt: een spaarbank, een drukker, een goudsmit, een energieleverancier. In Duitsland nemen bedrijven hun spirituele verantwoordelijkheid en laten ze zich blijkbaar eenvoudig betrekken bij zoiets als een nacht van de kerken. Op de voorkant is een stijlvol raster afgedrukt waarin de kerken zichtbaar zijn die meedoen met de kerkennacht. Of zoals ze het in Koblenz noemen: ‘Nacht der offenen Kirchen’.

Foto’s:
Boven: Koblenz is nog in de sfeer van Pasen met een bloeiende paastak in de kerk
Onder: de Nacht der offenen Kirchen wordt aangekondigd in 14 kerken in de oude stad