Steun voor Groningers

De provinciale Raad van Kerken Groningen – Drenthe schaart zich achter de oproep van de Groninger Bodembeweging om op donderdag 12 februari om 11.00 uur bij het begin van het Kamerdebat over de aardgaswinning de noodklok te luiden.

Dat heeft desgevraagd ds. Bert Altena, voorzitter van de Raad van Kerken Groningen-Drenthe, laten weten. ‘Met dit signaal laten kerken zien en horen dat zij de zorgen delen van de bewoners in het aardbevingsgebied’, aldus de Raad in een toelichtende verklaring.

‘De zorg om veiligheid en welzijn van mensen dient voorop te staan. Maar ook de zorg voor het behoud van kwetsbare monumenten, die eeuwenlang zijn bewaard maar nu door menselijke winzucht worden bedreigd’.

De raad hoopt dat vele plaatselijke kerken en geloofsgemeenschappen gehoor geven aan deze oproep. Zodat het geluid uit het Noorden doordringt in politiek Den Haag.

Eerder maakte de Groninger Bodembeweging bekend, dat men aandringt op een publiek signaal op donderdag om de aardbevingsproblematiek steviger op de agenda te krijgen. Aanstaande donderdag zullen de klokken van alle kerken van Stichting Groninger Kerken en de klokken van kerken in de provincie, die vrijwillig aansluiten, luiden bij aanvang van het gasdebat in Den Haag, dat om 11 uur ’s ochtends begint.

Babette Ubink van der Spek uit Beerta lichtte het initiatief toe met de woorden: ‘Onze huizen storten in, de kerken zijn zwaar beschadigd (in Farmsum moest afgelopen weekend een dienst worden verhuisd: de kerk in Farmsum is te gevaarlijk geworden) en de nieuwe plannen beloven een verslechtering van de situatie voor de toekomst. De mensen zijn bang, voelen zich onbeschermd en onveilig en verliezen vaak hoop en geloof in het proces zoals dat gaande is. En ze voelen zich in de steek gelaten’.

Als het aan Babette Ubink van der Spek ligt, luiden niet alleen de kerken in Groningen, maar ook in andere delen van het land. ‘We hebben immers allen profijt van het gas gehad op dagelijkse basis sinds de vondst in Slochteren en zouden in de pijnlijke ontwikkeling, die de overheid aanstuurt, wel wat extra solidariteitsblijken kunnen gebruiken’.