Braziliaanse hospitalidade

In de Nossa Senhora de Fatima Parochie in Amsterdam zal de opening voor de Week van gebed 2015 plaatsvinden. Deze Portugees sprekende migrantengemeenschap kent vooral Braziliaanse gemeenteleden. Het thema voor de Week van gebed 2015 ‘Dorst?!’ is aangereikt vanuit Brazilië.

Pater Bernardo toonde onlangs zijn gastvrijheid, toen een delegatie van de Raad en de EA-EZA op bezoek was. Hij gaf daarbij een rondleiding door de eenvoudige, maar prachtige kerk. Na zo’n twintig jaar in Brazilië gewoond te hebben, heeft hij naar eigen zeggen de Braziliaanse mentaliteit behoorlijk overgenomen. Positief, niet moeilijk doen en veel ruimte voor emoties zijn een paar eigenschappen die gelijk in het gesprek naar voren komen. ‘Deze eigenschappen worden door de hele gemeenschap gedeeld’, aldus Pater Bernardo.

De Nossa Senhora de Fatima Parochie is rooms-katholiek. Iedere zondagochtend om elf uur wordt de eucharistie gevierd en op woensdagavond komt een charismatische groep bijeen voor een viering. Meer nog dan in parochies waar autochtonen de meerderheid vormen heeft Maria een plaats in de kerk gekregen. Er zijn diverse beelden van haar te vinden. De Maria-devotie sluit aan bij de spiritualiteit die in vele Braziliaanse steden te vinden is.

De EA-EZA en de Raad van Kerken in Nederland organiseren ook dit jaar weer een Week van Gebed. Dit jaar is het thema ‘Dorst?!’. In samenwerking met de Nossa Senhora de Fatima Parochie wordt dit jaar de liturgie voor de openingsdienst opgesteld. De dienst zal worden voorgegaan door pater Bernardo en pastoor Thiago Hetsen. De Raad van Kerken en de EA-EZA dragen ook bij aan de dienst. Naast Nederlandstalige liederen zullen er ook Portugese liederen gezongen worden. Vertegenwoordigers uit diverse kerken wordt gevraagd om water mee te nemen om daarmee symbolisch aan het begin van de viering een bekken te vullen, waarin de veelheid van kerken bij elkaar komt als onderdeel van het ene levende water, waar naar verwezen wordt in Johannes 4.

De datum is 14 januari 2015, vanaf 19.30 uur. De parochiekerk is te vinden aan de Jacob Catskade 11 in Amsterdam.

Foto’s:

1. Interieur van de Nossa Senhora de Fatima Parochie