Zorgvuldige repatriëring

Er is contact tussen de Raad van Kerken in Maleisië en de Raad van Kerken in Nederland over de repatriëring van de Maleisische slachtoffers van vlucht MH17.

Het Algemeen Dagblad berichtte enkele dagen geleden dat ‘de meeste’ van de Maleisische slachtoffers in Nederland zouden worden gecremeerd. Hun as zou daarna terugkeren naar hun geboorteland. De krant baseert zich op een verklaring van de minister van transport Datuk Seri Liow Tiong Lai. Inmiddels zijn 24 van de 43 Maleisische slachtoffers geïdentificeerd. Of deze weergave up-to-date is, kunnen we op dit moment niet bevestigen; mogelijk betreft het een mededeling die betrekking heeft op de Boeddhistische slachtoffers.

In een gesprek van de Nederlandse Raad van Kerken met secretaris-generaal ds. dr. Hermen Shastri was er sprake van een zestal christenen onder de slachtoffers. Het is de bedoeling om hen na identificatie in Maleisië op gepaste wijze de laatste eer te bewijzen in aanwezigheid van de nabestaanden. Bij vertrek uit Nederland zullen de Nederlandse kerken zorgen voor een kort ritueel om ook hier zorgvuldigheid en respect in acht te nemen. De Raad overlegt met het Schipholpastoraat over de exacte invulling. Omdat de slachtoffers verschillende religieuze identiteiten hebben, zullen er geestelijken van de diverse betrokken religies aanwezig zijn.

De Raad van Kerken van Maleisië bestaat uit de Anglicaanse Kerk, de Christelijke Kerk vanuit Bazel, de Evangelisch-Lutherse Kerk, de Lutherse Kerk, de Mar Thomas Syrische Kerk, de Methodistische Kerken, de Syrisch-Orthodoxe Kerk, de Presbyteriaanse Kerk, de Protestantse Kerk, het Leger des Heils en de Sabah Provisionaire Jaarlijkse Conferentie.