Saint Patrick’s trail

Door heel Europa zijn routes te vinden, die pelgrims kunnen volgen. Dergelijke pelgrimages bieden een zinvolle praktische invulling van het thema dat de Wereldraad van Kerken heeft aangereikt voor de periode die loopt tot 2021. In Nederland vind je bijvoorbeeld een tocht van Dokkum naar Heiloo recent nog weer beschreven door het bisdom Haarlem in het kader van een lustrum. Ook in het buitenland kom je routes tegen. We halen er één iets naar voren in dit stukje: St. Patrick’s trail in het noorden van Ierland.

Saint Patrick’s trail loopt van Armagh via Newry en Downpatrick naar Bangor, even ten oosten van Belfast. De trail is 92 mijl en laat legendarische plaatsen zien uit het leven van de man die Ierland kerstende. Saint Patrick werd geboren ongeveer 400 na Christus in Brittannië. Als jongen van vijftien werd hij gevangen genomen en naar Ierland overgebracht als slaaf. Hij moest werken in de bergen als herder. Hij bekeerde zich in die tijd tot het christendom. Hij wist te ontsnappen en ging theologie studeren in een klooster in Brittannië. In 432 keerde hij terug als bisschop. Hij begon zijn missie in Armagh en Down; Armagh werd het spirituele centrum van het eiland. Na vele jaren hard werken zou hij zijn overleden op 17 maart en sindsdien wordt die dag gevierd als St. Patrick’s day. Patrick werd begraven bij de kerk van Downpatrick.

Er zijn allerlei vertellingen verbonden met St. Patrick. Veel mensen geloven bijvoorbeeld dat Patrick er in slaagde om alle slangen van het eiland te verdrijven. Feit is, dat je in Ierland geen slangen zult vinden. Maar het is de vraag of ze er voor de komst van Patrick wel geweest zijn. Logischer is het om de vertelling te verbinden met Patricks inspanningen om het werk van de duivel tegen te gaan.

De voettocht doet ook de Slemish Mountain aan, de plek waar Patrick als slaaf zes jaar op de kudden zou hebben gepast.

De spiritualiteit van Patrick en van de Kelten is terug te vinden in allerlei gebeden en liederen, die ook in Nederland zijn beland.

May the road rise to meet you
May the wind always be at your back
May the sun shine warm upon your face
And the rain fall soft upon your fields