Condoleances patriarch

Zowel vanuit de Raad van Kerken in Nederland als vanuit de Europese Kerkenconferentie zijn condoleances gestuurd naar de Syrisch-Orthodoxe Kerk. De kerk moet afscheid nemen van Zakka Iwas, patriarch van zijn kerk in Antiochië. Zijn patriarchaat heeft haar zetel in Damascus. Zoals traditie is in de kerk, wordt het hoofd van de kerk met de naam Ignatius ingewijd. Aangezien hij de eerste patriarch was met Zakka als naam, wordt zijn naam vaak geschreven als Ignatius Zakka I Iwas.

Patriarch Zakka overleed op 21 maart aan een hartaanval, toen hij werd behandeld in Duitsland na een lang ziekbed. Hij is in 1980 verkozen door de synode van de kerk om de 122ste Patriarch van de Syrisch-orthodoxe Kerk van Antiochië te zijn. Als Patriarch Moran Mor Ignatius Zakka I is hij betrokken in oecumenische dialogen en een voorzitter van de Wereldraad van Kerken.

De Syrisch-Orthodoxe Kerk is een loyaal lid van de Raad van Kerken in Nederland. De afgevaardigde Samuël Dogan was onder meer afgelopen zondag duidelijk in beeld tijdens de dienst van verdraagzaamheid en tolerantie in de Kloosterkerk in Den Haag.