Demonstratie op Dam

In Nederland waren er protestacties zaterdag in solidariteit met de bevolking in de Oekraïne. Op de Dam kwamen vele tientallen mensen bij elkaar, meest met een achtergrnod in de Oekraïne. Zij demonstreerden bij het Vrijheidsmonument en informeerden passanten over de situatie in het door geweld geteisterde land. Enkele mensen lagen op straat met kleden over zich heen en refereerden aan de vele doden die er vallen in wat je misschien wel een burgeroorlog moet noemen. Mensen die toekijken op de Dam krijgen een strikje aangeboden met de kleuren geel en blauw als mogelijkheid om op het revers te steken uit verbondenheid.

Kerken worden in Kiev als noodhospitaal gebruikt en op de jongste beelden zien we geestelijken die bijvoorbeeld voor het Kozatska Hotel mensen het laatste ritueel voor de dood bewijzen.

Zoals we eerder berichten hebben religieuze leiders in de Oekraïne het geweld krachtig veroordeeld. Ze roepen op tot vrede. De oplaaiende gewelddadigheden hebben inmiddels aan vele mensen het leven gekost.

Patriarch Sviatoslav Shevchuk reageerde: ‘Met grote spijt moet ik zeggen, dat de bedes van kerken niet is gehoord om het bloedvergieten te voorkomen en het vreedzaam samenleven te bevorderen. Ik veroordeel in Gods naam geweld, de schending van mensenrechten en de verontachtzaming van de wil van het volk. Ik moet benadrukken dat degene die de macht heeft, de volledige verantwoordelijkheid draagt voor wat er nu in dit land gebeurt.  Ik doe een beroep op iedereen om onmiddellijk het bloedvergieten te stoppen. Ik roep alle kinderen van de kerk op om te vasten en te bidden in solidariteit met de slachtoffers. Laat alle klokken in de kerken luiden op dit moment, nu de Oekraïne lijdt onder broedermoord’.

Prof. dr. Heleen Zorgdrager, professor systematische theologie en genderstudies aan de Vrije Universiteit en ook docerend in Kiev, de hoofdstad van de Oekraïne, vertelt dat geestelijken de hele nacht op het podium zijn blijven bidden, terwijl er doden en gewonden vielen. Ze spraken het Onze Vader uit, en de Zaligsprekingen en gebeden tot de Moeder Gods. Alles was te volgen via espreso.tv. Zorgdrager noemt de beelden ‘huiveringwekkend’. En ze vervolgt: ‘En wat te denken van een kerk die gebruikt wordt als noodhospitaal? Ik heb er geen woorden voor’.

Foto:
1. Demonstratie op de Dam.
2. Geestelijke geeft slachtoffer laatste ritueel;
3. St. Michaelskerk in Kiev, in gebruik als noodhospitaal.