Tiende assemblee Wereldraad

De tiende assemblee van de Wereldraad van Kerken is officieel gestart. Op deze site wordt per dag verslag gedaan door een andere deelnemer. U vindt ze steeds in de rechterkolom. De meest actuele is op de frontpage genoemd. Onder de tekst vindt u de eerdere afleveringen, die samen een aardig dossier vormen, levendig en verschillend gekleurd al naar gelang de deelnemer / deelneemster zich laat opnemen in de waan van de dag. Dat maakt het alleen maar boeiender om te lezen.

Verder kunt u informatie vinden op de website wcc2013 en op de site van de Wereldraad. Onderdelen zijn zelfs live te volgen. En verschillende media zijn aanwezig in Busan en brengen verslag uit. Het Nederlands Dagblad begon zaterdag met een achtergrondverhaal. Er is tekst te vinden in het Reformatorisch Dagblad, in Trouw en de NCRV besteedt in Schepper en Co via de radio aandacht aan de ontmoeting in Busan.

Hieronder een kleine foto-impressie.

Polycarpus van de Syrisch-Orthodoxe Kerk wordt als gast van de Wereldraad – net als alle andere bezoekers – door vriendelijke stewards opgewacht en verwelkomd.

En wat doe je dan als eerste als je aankomt? Inderdaad: Geld pinnen. Van links naar rechts Ever Jan Hazeleger, Rommie Nauta en Heleen de Boer.

En natuurlijk de telefoon weer aan de praat zien te krijgen, Gert Noort.

Het koor oefent voor de openingsviering, althans ze schijnen nu even pauze te hebben.

Kees Nieuwerth van de Quakers tijdens de openingsceremonie

Na de viering was er een openingsshow waarin de Koreaanse geschiedenis werd gepresenteerd; voor de scherpe kijkers is het kruisteken te zien op het podium, uitgebeeld door de jonge dansers.

En dan het serieuze vergaderen; als je een vraag stelt komt je naam en daarna je gezicht levensgroot in beeld op de schermen. Op de foto: Iris Speckman, doopsgezind afgevaardigde, die zich sterk maakte voor de positie van oorspronkelijke bewoners, onder meer in Suriname.