Afrikaanse interesse

Er zijn veel reacties binnengekomen op de verantwoording van het slavernijverleden door de Raad van Kerken. Daarbij waren ook zeer verrassende invalshoeken.

In die categorie past ongetwijfeld het gesprek met de journalist Femi Akomolafe dat recent plaatsvond. Akomlafe is een schrijver en tv-producent met als basis Kasoa in Ghana. Hij verzorgt het televisieprogramma ‘Focus on Africans’ op de MultiTV in Ghana. Hij nam onmiddellijk na het publiceren van de slavernijverklaring contact op met het bureau van de Raad van Kerken en heeft recent een interview gehad met de algemeen secretaris in de tuin bij de Raad; een bijzonder gesprek. De strekking krijgt vermoedelijk ook een plaats in het New African Magazine.

Focus on Africans is een programma van een uur, dat is op zich uitzonderlijk lang. Daardoor is er ruimte om wat meer in de achtergronden van een persoon te grasduinen en dat deed Femi Akomolafe dan ook. Hij vroeg vooral door op de biografie van zijn gesprekspartner om het geheel een meer persoonlijke kleuring te geven en twee verschillende culturen wat meer bij elkaar te brengen.

‘Uit wat voor gezin komt u?’, wilde hij weten. Toen hij hoorde van een agrarische achtergrond, wilde hij weten hoeveel koeien er waren. Akomolafe legde uit, dat dergelijke vragen logisch zijn in een Afrikaanse setting, omdat veel Afrikaners zelf kleine boerenbedrijfjes hebben. Toen hij het aantal hoorde, was de vraag: Hoe houd je al die dieren uit elkaar? En toen hij vernam dat ieder dier een naam had met een nummer vroeg hij naar namen. Toen hij namen hoorde als ‘Juliana 35, Beatrix 22, Irene 48, Margriet 65’ kreeg hij wel in de gaten dat in feite het koninklijk huis was vernoemd door de degene die de stamboom voor de gespeende dieren had opgezet. ‘Dergelijke namen zullen ongetwijfeld passen bij dieren met een verantwoorde productie aan melk en vlees’, klonk het laconiek.

In het gesprek was er vanzelfsprekend alle ruimte om de slavernijverklaring zelf te analyseren. Details van de tekst werden nog eens tegen het licht gehouden en ook de verbinding die er ligt met Afrika. Veel slaven moesten vertrekken vanuit Ghana naar Suriname en de Nederlandse Antillen en de journalist wilde weten of er ook leden van de Raad van Kerken geweest waren die dezelfde reis hadden gemaakt en of ze in Ghana waren geweest. Er werd stil gestaan bij andere verklaringen van de kerken en ook de verklaring van Accra ooit vanuit de wereldbond van gereformeerde kerken opgesteld kwam aan bod.  Het is niet bekend wanneer het interview wordt uitgezonden, maar qua inhoud had het een originele strekking die je in de Nederlandse media niet op die manier terugvindt.

Wie een indruk van het programma ‘Focus on Africans’ wil krijgen kan hier een algemene promo zien:  http://alaye.biz/videos/focus-on-africans-promo/. Een meer inhoudelijke uitwerking van een ander thema vindt u hier: http://alaye.biz/videos/focus-on-africans-interview-with-prof-youdi-schipper/. Akomolafe werkt zelf met een visitekaartje waarop onderaan een Afrikaans spreekwoord is afgedrukt:  “The wise man is like a nail; his head keeps him from going too far.”

Foto: Femi Akomolafe