Programma’s gaan ritselen

De kerkennacht komt dichterbij en dat merk je aan de persberichten die binnenkomen bij het bureau van de Raad van Kerken. Diverse kerken maken van de gelegenheid gebruik om speciale programmaonderdelen extra voor het voetlicht te halen. Hieronder enkele voorbeelden, dat kan natuurlijk bij verre, verre na niet volledig zijn, maar misschien kan het de verwachting voeden. Het ritselt door het hele land.

Amsterdam

Vanuit Amsterdam kwam een persbericht binnen, waarin werd bericht dat er 12 binnenstadkerken meedoen met de kerkennacht, die op zaterdagavond 22 juni van 19 tot 23 uur in de hoofdstad wordt gehouden. Als eigen thema heeft men meegegeven ‘Ik geloof in Amsterdam’. Willemien Boot, secretaris van de Raad van Kerken in Amsterdam, schrijft onder meer: ‘Maak te voet, met de fiets of met een rondvaartboot een ontdekkingstocht langs kerken waar je misschien nog nooit bent binnen geweest. Laat je verrassen door de programma’s die de kerken aanbieden. Beklim die enge toren, schilder de dominee, dompel je onder in kerkdiensten vol kleur en geur. Kunst in de kerk, gospelconcert, Leoni Jansen zingt, World Press Photo. Ontdek op deze zomeravond de buiten- en binnenkant van 12 monumenten, 12 huizen voor de ziel’. In Amsterdam verwacht men 10.000 bezoekers, toevallige passanten, buurtbewoners en toeristen.

Amersfoort

Tijdens de vorige editie van de Kerkennacht in 2011 spande Amersfoort de kroon wat betreft het aantal deelnemende kerken. Ook dit jaar doet Amersfoort weer mee. Amersfoort concentreert de inzet op zaterdag 22 juni 2013. Net als veel andere plaatsen heeft Amersfoort een eigen website (www.kerkennacht.amersfoort.nl). Daar is met een simpele druk op de knop ‘deelnemers’ te zien welke kerken deelnemen. Het spectrum loopt van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt in Amersfoort-Nieuwland (De Boogkerk) tot de Fonteinkerk meer naar de zuidelijke kant van Amersfoort gelegen.

Assen

Joop van Luit laat in Onderweg, de digitale publicatie van de Provinciale Raad van Kerken in Groningen en Drenthe weten, dat er in zijn regio op 4 plaatsen Kerkennachten gehouden. Ook hier maken we een selectie. We gaan allereerst naar Assen.

In de Zuiderkerk van Assen aan de Zuidersingel 81 wordt op vrijdagavond 21 juni een programma verzorgd door verhalenvertellers, ze worden aangelicht door vuurkorven. In het Open Huis maakt men een combinatie met de landelijke actie Nacht zonder Dak:  jongeren van 14-18 gaan langs diverse opvangplekken en bivakkeren de nacht op straat, om aandacht te vragen voor de problematiek van daklozen.

Groningen

Ook in Groningen wordt op 21 Juni een kerkennacht gehouden: Om 19.00 uur opening in de Doopsgezinde Kerk. Op  meerdere plaatsen en verschillende kerkgenootschappen werken mee, zoals de Oud Katholieke Kerk en de Anglicaanse Kerk.

In de Lutherse kerk o.m. een beamerpresentatie over een Bijbeltekst  met daarbij schilderijen van christelijke kunstenaars over de hele wereld. De Lutherse Kerk vindt u aan de Haddingestraat.

Utrecht

Werend Griffioen stuurde een persbericht vanuit Utrecht. Vrijdag 21 juni gaat in Utrecht de Kerkennacht van start. De katholieke gemeenschap Sant’ Egidio, aldus Griffioen, houdt die avond een bijzondere gebedsbijeenkomst met als thema ‘nacht’. Deze duurt een half uur en gaat naadloos over in een gitaar- en luitconcert door de meestergitarist Dingeman Coumou. Het evenement begint om 19.30 uur en vindt plaats in de kapel van de Zusters Augustinessen aan de Oudegracht 33/hoek Waterstraat 2. Om 21.30 uur Om 21.30 volgt het ter afsluiting van de dag het kloostergebed door de zusters en belangstellenden, de ‘completen’.  Ook hier is vanzelfsprekend een ieder welkom.

Sant’ Egidio is een internationale gemeenschap die zich richt op vriendschap met de armen. Leidraad is het evangelie dat de mens een keuze voorlegt tot solidariteit en dan speciaal met de allerarmsten, zowel in eigen land als in de derde wereld. Opgericht in de jaren zestig door studenten in Rome trekt de beweging ook vandaag de dag veel jongeren aan. De Utrechtse Sant’ Egidio-groep is vorig jaar ontstaan.

Het blad Martinus Magazine uit Utrecht gaat in op de Kerkennacht. Het evenement op 21 juni zal in Utrecht naar verwachting zo’n 8000 deelnemers trekken. Tijdens dit spirituele spektakel laten zo’n veertig kerken met muziek en presentaties zich van hun beste kant zien. Martinus Magazine gaat ook in op het gemor van enkele kerkbestuurders tijdens de vorige editie. Zij vonden dat er bij hun kerk te weinig mensen waren geweest. Voor organisator Arie Noordermeer is het simpel: ‘Zorg dat je programma aantrekkelijk is, zoek samenwerking met culturele partners in de stad.’ En natuurlijk geldt het advies voor een ieder: Geef bekendheid aan je concrete activiteiten, compleet met plaats en tijd en inhoud (zie ook www.kerkennacht.nl).

Naast de algemene poster die we hier eerder lieten zien, hebben steden posters gemaakt bij specifieke onderdelen; boven een poster uit Amsterdam en onder een poster uit Utrecht.