Nieuwe bisschop Nederland

De intronisatie van de Koptische bisschop Arseny El Baramousy heeft donderdag 27 juni in Amsterdam plaatsgevonden. Eerder, op zondag 16 juni is priester Arsenious door paus Tawadros II in de grote kathedraal van Caïro geconsecreerd tot bisschop. Drs. Henk van Hout heeft als voorzitter van de Raad van Kerken in Nederland de intronisatie bijgewoond.

Het is voor het eerst dat de ruim 6000 Kopten in Nederland een eigen bisschop krijgen. De Koptische kerkleider was de afgelopen jaren al als priester verbonden aan de gemeente in Amsterdam, een grote gemeente, waar in het weekend vele honderden Kopten uit de wijde regio elkaar ontmoeten. Nog maar enkele jaren geleden werd hier door de voormalige paus Shenouda een grote school in gebruik genomen om de kinderen op een goede manier in te leiden in de kerkelijke beginselen en in de geloofsleer.

De Koptische Kerk in Nederland is de achterliggende jaren sterk gegroeid. Daarom heeft de kerkleiding een bisdom ingesteld voor Nederland. De benoeming van een bisschop vormt het sluitstuk van die procedure.

De Koptisch Orthodoxe Kerk is lid van de Raad van Kerken. Er is in de laatste jaren intensief contact geweest, onder meer over de zorgelijke situatie van de geloofsgenoten in Egypte. De Koptisch Orthodoxe Kerk heeft twee jaar geleden niet de vrijmoedigheid gehad om de dooperkenning te ondertekenen; men heeft wel meegepraat destijds over de doop en de betekenis daarvan voor de christenen. De Kopten hebben destijds ook verschillende ambassadeurs geleverd die de inbreng van de jongeren in het raadswerk gezicht gaven.