Afschaffing slavernij in media

Zendtijd voor Kerken en de IKON zorgen voor een registratie van de viering waarin de afschaffing van de slavernij wordt herdacht. Op 1 juli aantaande is het 150 jaar geleden dat Nederland als laatste land ter wereld overging tot de afschaffing van de slavernij. Dat wordt onder meer herdacht met een landelijke viering in de Koningskerk te Amsterdam (Watergraafsmeer), op 1 juli om 19.00 uur. In principe is iedereen welkom, maar dat geldt natuurlijk alleen zolang er ruimte in de kerk is.

De Zendtijd voor Kerken heeft inmiddels laten weten opnamen te zullen verzorgen en de dienst te zullen uitzenden op donderdag 4 juli om 16.05 uur via Nederland 2. De IKON-radio neemt opnamen die op 7 juli om 10.07 uur worden uitgezonden via radio 5. De dienst wordt geleid door ds. Rhoinde Mijnhals – Doth uit Amsterdam. Vanuit de Raad van Kerken zal de voorzitter drs. Henk van Hout participeren in bij het kyrie en de voorbeden. Er treden diverse koren in de dienst op. En de dienst wordt afgesloten met het aanreiken van, c.q. het plukken van brood uit elkaars krentenbollen (‘pingpingborro’).

De Raad van Kerken en de Evangelische Broedergemeente verzorgen de landelijke viering. Ze hebben samen een jaar lang opgetrokken en op diverse podia het thema van de afschaffing slavernij aan de orde gesteld. Met de viering in de Koningskerk worden de activiteiten in het jubileumjaar min of meer afgesloten.

foto’s: Keti-Koti-dienst in de Koningskerk 2012