Alle wind van leer

Soms merk je dat de kloof tussen de discussies bij officiële afgevaardigden die de Raad bezoeken en mensen in het land groot is. Zo zal het veel lezers vergaan, die deze pagina’s bezoeken en gewend zijn aan subtiele verschillen tussen kerken en religies, wanneer ze dit bericht lezen. Het is gebaseerd op een publicatie in De Stentor. ‘Kleinste kerkje van het land voor alle geloven’, kopte het oosterlijke dagblad.

Lu Nijk uit Kallenkote vlakbij Steenwijk bouwde een kerkje bij zijn zorgboerderij van zes bij vier meter. De kerk dient als stiltecentrum, trouwlocatie en theater. De eigenaar wil doet een poging de diverse overtuigingen allen evenzeer recht te doen. Hij kiest voor een combinatie van symbolen. Een Boeddhabeeld en een crucifix staan naast elkaar. Op de banken een koran naast een bijbel. Hindoestaanse gebedsvlaggetjes en een zegenende Maria staan bij de ingang.

Ondanks de veelkleurige inrichting verraadt de kerk toch een zekere protestantse oriëntatie. Zo is de preekstoel pontificaal voor in de kerk geplaatst en zal de rooms-katholieke gelovige tevergeefs naar een altaartafel zoeken. De preekstoel heeft de eigenaar in Rotterdam op de kop getikt. De banken komen uit Hoofddorp. Ds. Krijn de Graaf uit Kallenkote zal eind deze maand een rol spelen bij de officiële opening. De kerk maakt onderdeel uit van zorgboerderij de Maargies Hoeve.

Foto Stentor: Lu Nijk voor zijn kerkje