Boek Kerkennachten

De Raad van Kerken heeft het onderzoek ‘Ik vond de kerk al cool’ nu in een handelseditie op de markt gebracht. Het boek met 108 pagina’s biedt een wetenschappelijk onderzoek naar de kerkennachten, zoals ze sinds enkele jaren aan populariteit winnen in de lage landen. De uitgave is vooral bedoeld om deelnemers aan de kerkennachten een handleiding te bieden van waar je je op zou kunnen richten bij een kerkennacht. Het is voor een tientje te koop bij het bureau van de Raad en het is uitstekend geschikt om als plaatselijke kerk te gebruiken bij de organisatie van de eigen kerkennacht.

‘De kerkennacht is een geschikte manier om in een seculiere omgeving je beschikbaarheid te etaleren als christelijke gemeenschap’, aldus een gezamenlijk voorwoord van  Jan Wessels (Evangelische Alliantie),  Bert Kuipers (landelijke coördinatie Kerkennachten) en Klaas van der Kamp (Raad van Kerken). ‘Het is zinvol om die openheid aan de dag te leggen juist voor mensen in de buurt. Het zijn immers dezelfde mensen die misschien wel dagelijks datzelfde godshuis passeren en in een kwinkslag van het voorbijgaan zich het bezoek op de kerkennacht nadien herinneren. De kerkennacht kan op die manier de mensen een verhaal geven bij iets wat anders alleen maar een gebouw blijft met een deur en een paar ramen’.

De uitgave is gebaseerd op een onderzoek van de praktische theoloog prof. dr. Henk de Roest, dr. Elpine de Boer en vele vrijwilligers die geholpen hebben om de meer dan 1700 vragenlijsten te inventariseren. Het boek is nuttig voor al die mensen die zelf meehelpen een nieuwe kerkennacht op te zetten. Al bladerend en lezend krijg je een goede indruk van aandachtspunten, valkuilen en mogelijkheden, van activiteiten, doelgroepen en bezoekers. De ‘do’s and don’ts’ heet dat in goed Engels, aldus de inleiders.

De cijfers in het boek maken duidelijk dat 29 procent van de bezoekers rooms-katholiek is, 38 procent protestants; 85 procent van de bezoekers zegt dankzij de kerkennacht contact te hebben gelegd met mensen van een andere denominatie; 25 procent van de bezoekers zegt anders niet in een kerk te komen. De cijfers maken verder duidelijk dat muzikale invullingen van de kerkennacht over het algemeen zeer gewaardeerd worden. Er is bij velen ook belangstelling voor de uitstraling van de ruimte.

In het weekend van 21 juni 2013 is er weer een kerkennacht gepland. Naar verwachting zullen er tientallen kerken meedoen, verspreid door heel Nederland. Daaronder zijn diverse grote steden vertegenwoordigd, zoals Rotterdam, Utrecht en Arnhem. Maar ook kleinere plaatsen doen mee, zoals Enkhuizen en Achlum. Het boek is te verkrijgen via het bureau van de Raad van Kerken, het kost een tientje inclusief portokosten. Het boek is 15 januari naar de pers verstuurd en zal kort daarna ook verzonden worden naar iedereen die een bestelling plaatst.

Download boek: klik hier

(nb: groot bestand; omvang boek 106 pagina’s)