Zondag oog voor vluchtelingen

Een groot aantal kerken zal op zondag 17 juni of op zondag 24 juni aandacht besteden aan de situatie van vluchtelingen, omdat het Wereldvluchtelingendag is op woensdag 20 juni. Kerken die dat willen kunnen de overdenking plaatsen in het kader van de vluchtelingenproblematiek. Het is ook mogelijk om in de voorbeden extra plaats in te ruimen voor de situatie van vluchtelingen. Mensen die materiaal als voorbeeld willen kunnen dat vinden onder het onderdeel ‘vluchtelingen’ op deze site (zie gele balk bovenin).

Wereldvluchtelingendag is ontstaan, nadat de Verenigde Naties in 2000 via een speciale resolutie daartoe hadden besloten. Met deze dag willen de Verenigde Naties wereldwijd meer begrip voor vluchtelingen kweken en aandacht vragen voor de noodzaak hen te beschermen. Daarnaast streven zij naar meer duurzame oplossingen voor de miljoenen vluchtelingen en ontheemden, die niet terug naar huis kunnen of op zoek zijn naar een betere toekomst.

De projectgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken heeft daarom ook 20 juni uitgekozen als dag om de kinderrechten van vluchtelingen aan de orde te stellen. Dat gebeurt met een manifestatie op het Spuiplein in Den Haag vanaf 15.00 uur. Claudia de Breij zal als speaker en entertainer het evenement begeleiden. In een proces met juridische inbreng krijgt de Nederlandse overheid een juridische meetlat aangelegd. Wilt u er bij zijn om te zien welke argumenten daarbij een rol spelen en waar je op moet letten wil je zorgvuldig met mensen omgaan, kom dan naar het Spuiplein in Den Haag op 20 juni.

Zie verder: op dit onderdeel van deze site.