Reageren op NCF

Het dagblad Trouw heeft een interview gehad met dr. Arjan Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, over het initiatief van het Nederlands Christelijk Forum. Daarbij komt ook de Raad van Kerken ter sprake. In de rubriek Brieven zijn verschillende reacties binnengekomen. Hieronder geplaatste brieven in Trouw en voor u de gelegenheid te reageren.

Gerrit van Rheenen uit Zaandam reageert:

Het is een goed initiatief, dat met het Nederlands Christelijk Forum de samenwerking tussen christenen wordt bevorderd (Trouw, 27 juni). Maar in Nederland bestaat ook het Evangelisch Werkverband (EWV) in Terschuur, dat in grote lijnen dezelfde doelstelling nastreeft. Bovendien werkt het EWV meer regionaal en plaatselijk, o.a. met Gemeente Groei Groepen, waar belangstellenden uit verschillende kerken in de huiskamer over hun geloofservaringen vertellen. Is samenwerking mogelijk?

Gijs Wildeman uit Zeist reageert:

Het is droevig dat de PKN onder leiding van secretaris-generaal Arjan Plaisier vindt dat de Raad van Kerken tekortschiet in het bevorderen van contact tussen christelijke stromingen en er dus een Nederlands Christelijk Forum moet komen (Religie&Filosofie, 26 juni). Mijn eerste conclusie is dan dat de PKN zelf te weinig in de Raad van Kerken geïnvesteerd heeft. Wat Plaisier nu voorstaat, kan ook binnen de Raad van Kerken. Daarbij komt dat juist plaatselijk er pinkstergemeenten, apostolische genootschappen en vele andere geloofsgemeenschapen zijn, van onder anderen immigranten en moslims, die op een of andere manier betrokken zijn bij de Raad van Kerken in hun stad of dorp. Wat de PKN doet met het oprichten van het Nederlands Christelijk Forum is eerder afbreken dan opbouwen. Ik kan als oud-voorzitter van de Raad van Kerken in Zeist niet anders concluderen dat de PKN de Raad van Kerken hiermee wereldwijd, landelijk en plaatselijk in de steek laat. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Ook op Twitter woeden discussies. Het gaat onder meer over de vraag of Plaisier bewust het NCF positioneert tegenover het werk van de Raad van Kerken of niet.

Theo Brand schrijft op Twitter:

Jammer, dat deze boodschap niet goed uit de verf komt in het interview. Plaisier had zijn woorden beter moeten kiezen.

De Protestantse Kerk schrijft op Twitter:
Hopelijk komt de boodschap nu beter uit de verf. Trouw heeft Plaisier niet goed geciteerd.

Theo Brand schrijft op Twitter:

Toch mis ik Plaisiers expliciete waardering voor Raad van Kerken. NCF kerkelijk gericht, RvK in gesprek met de wereld.

Trijnie Bouw schrijft op Twitter:

Plaisier heeft zelf een column geschreven nadat het interview met hem was gepubliceerd. Klik hier.

Wilt u reageren? Dat kan hieronder. De redactie behoudt zich het recht voor om kwetsende stukken te verwijderen.