Crisiswandeling in Utrecht

Mgr. Joris Vercammen (Oud-Katholiek), mgr. Jan van Burgsteden (RKK), moderamenlid Bert van Bokhoven (PKN) en drs. Henk Stenvers (Doopsgezind); vier namen van mensen die namens de kerken aanwezig zijn bij de crisiswandeling die geestelijke leiders van jodendom, christendom en islam op 9 mei maken in Utrecht.

Om 16.00 uur begint deze crisiswandeling bij de Liberaal Joodse Gemeente in Utrecht. De voettocht eindigt met een kosjere en halal maaltijd, samen met buurtbewoners en de vrijwilligers van de voedselbank, in Ontmoetingscentrum De Wijkplaats in Lombok. De wandeling staat in het teken van de economische crisis. De drie religies willen via deze tocht hun solidariteit uiten met diegenen die hier het meest onder te lijden hebben. Dit doen ze door één kilo groenten of fruit mee te nemen. Aan het einde van de wandeling wordt dit eten gedoneerd aan de voedselbank.

Econoom en theoloog Jan Jorrit Hasselaar, lid van de beraadgroep Samenlevingsvragen van de Raad van Kerken: “De econoom Arnold Heertje geeft aan dat de taal van loonstrookjes, koopkrachtplaatjes, financiële boekhoudingen en BNP in de economie zo dominant is geworden dat we vergeten zijn om te spreken over onze behoeften. De religieuze tradities kunnen helpen om het gesprek over behoeften in de economie van diepgang, taal en instrumenten te voorzien. Mensen komen voor dat gesprek  niet altijd naar de kerk, synagoge of moskee, des te meer is het zinvol dat de kerken, synagogen en moskeeën  naar de plekken gaan waar de mensen zijn, met overtuiging en in bescheidenheid.”

De dialoogwandeling wordt georganiseerd door het Caïro-overleg, waarin het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap, het Nederlands Verbond voor Progressief Jodendom, de Raad van Kerken en het  Contactorgaan Moslims en Overheid samenwerken. Vorig jaar is deze wandeling georganiseerd in Amsterdam-West.

Het is de bedoeling dat mgr. Joris Vercammen bij de laatste halteplaats een tekst voorleest die toegezonden wordt naar de European Council of Religious Leaders, die van 8 tot 10 mei bij elkaar zijn in Sarajewo. Het gaat om vertegenwoordigers van verschillende religies die elkaar sinds 2002 met enige regelmaat treffen.  De bijeenkomst in Sarajewo staat in het teken van het thema ‘Living Together in Diversity: citizens of Europe – Witness of Faith’. Onder de deelnemers is de lutherse bisschop Gunnar Stålsett; de Grand Mufti Dr. Mustafa Ceric; de Sikhs leider Bhai Sahib Mohinder Singh; de Rooms-Katholieke aartsbisschop Luigi Bressan; de orthodoxe dr Marina Luptakova en de moslimleider Hon. Ms Mehrézia Labidi-Maiza, vanuit Nederland is rabbijn Awraham Soetendorp in Sarajewo.

Foto: De bezoekers nemen circa 1 kilo fruit of groente mee