Overeenkomsten kledij

Een nieuwe oefening in het zoeken naar overeenkomsten. ’t Kost altijd even tijd om aan de verschillen voorbij te zien. Om niet te denken vanuit de verschillen, maar vanuit dat wat overeenstemt.

We noemen een paar mogelijkheden:
Beide dragen religieus herkenbare kleding.
Beide hebben het hoofd zichtbaar.
Beide dragen een tenue van één kleur.
Beide zijn mannen.
Beide hebben baardvorming.
Beide zijn blank.

De ene foto (zwart) is van Samuël Dogan, lid van de Raad van Kerken, vanuit de Syrisch-Orthodoxe Kerk. De andere foto (wit) is genomen van een lid van de gemeenschap Chemin Neuf, waar de week van Gebed voor de Eenheid onder de Christenen in 2012 is geopend.

Zoek de overeenkomsten is een oefening u aangereikt door de Raad van Kerken om meer te kijken naar datgene wat verbindt en minder naar datgene wat scheidt. Het past bij het oecumenische denken dat we ons meer richten op de overeenkomsten dan op de verschillen. Het vraagt de bereidheid om op een bepaalde manier te kijken. We oefenen ons daarin.