020 filmt jongvolwassenen

Net zoals de Raad van Kerken in Nederland bezint ook protestants Amsterdam zich op de positie van de twintiger en dertiger in de kerk. Karel Smouter (de aankomende nieuwe hoofdredacteur van CV-Koers) en Inger van Nes hebben een film gemaakt ‘Nu(l) Twintig, waarmee het gesprek over de leefwereld van twintigers en dertigers in Amsterdam is opgestart.

Het gaat in de film over de vraag: Wat hebben jongvolwassenen met geloof en kerk? De Amsterdamse kerken zijn daarvoor een tweejarige project begonnen in 2011. Eén van de eerste producten vormde de documentaire Nu(l)Twintig, die op 31 oktober met 125 jongeren en 125 ouderen werd bekeken en besproken in de Westerkerk. In deze film vertellen vijf Amsterdamse twintigers over hun idealen en angsten, geloof en ongeloof.

Seizoensfeest

In het tweede projectjaar gaan de Amsterdamse kerken verder met het project. Ze willen demonstreren, activeren en inspireren. Smouter op de website van de Amsterdamse kerken: ‘Festivals zijn vaak het begin van gemeenschappen. Daarom gaan we seizoensfeesten organiseren, op de eerste dag van elk nieuw seizoen. We haken aan bij iets algemeens en proberen binnen dat thema een verbinding te leggen tussen de weg van de bezoekers en de weg van Jezus’.

Verder gaan de Amsterdamse kerken tien jongerenwerkers coachen en nieuwe kerkelijke projecten ondersteunen. ‘Kerkelijke projecten moet je samen met de buren opzetten. Het werkt niet meer om op een zendende manier jouw terrein open te stellen voor niet-kerkelijken. Deel het eigenaarschap, bouw een band op met buurtgenoten, laat ze meedoen en meedenken. En nee, dan worden ze niet gelijk lid, maar ze gaan zich wel verbonden voelen met de ruimte en de mensen’, aldus de initiatiefnemers.

Commitment

Smouter denkt dat lidmaatschap niet meer van deze tijd is. ‘Negentig procent van de Amsterdamse twintigers en dertigers is zonder kerkelijke achtergrond. Die zijn sowieso minder snel geneigd te denken in termen als commitment en lidmaatschap. Bovendien spreken ze de ‘geloofstaal’ niet. Hoe spreek je ze dan aan? Wij zeggen: begin met luisteren, naar de vragen en thema’s die twintigers zelf aandragen. Vervolgens kun je gemeenschappen rondom die vragen bouwen’.

Nu(l)Twintig

In de documentaire komen enkele jonge mensen aan het woord. We geven een paar citaten:
Abe: ‘Ik had het gevoel dat ik pas welkom was in de kerk als ik bekeerd zou zijn.’
Sammia: ‘Ik wil niet steeds naar dezelfde bron. Ik heb meer bronnen nodig.’
Serina: ‘Ik vind deze kerk koud’.

Wie een trailer over de documentaire wil zien, kan hier klikken:

De Raad van Kerken heeft recent een boekje uitgebracht waarin twintigers en begin-dertigers brieven uitwisselen met hun kerkleiders. Er zijn ook gespreksvragen opgenomen in de uitgave. Het boekje is te bestellen bij het bureau van de Raad van Kerken.