Gezamenlijke radiocampagne

Voor het eerst in de geschiedenis gaat een aantal kerkgenootschappen in Nederland gezamenlijk  reclame maken voor het kerstfeest.

Vijf landelijke kerken, namelijk Het Apostolisch Genootschap, het Leger des Heils, de Protestantse Kerk in Nederland, de Pinksterkerken en de Remonstranten, willen via de radiocampagne “Samen kerst vieren” het grote publiek  wijzen op het verband tussen kerstfeest en kerk.

De week voor kerst zullen er op de nationale zenders Radio1, Radio 4 en alle dertien publieke regionale zenders (ORN) spotjes klinken die met name gericht zijn op een buitenkerkelijk publiek. De boodschap luidt als volgt: “Beleven waar Kerstmis voor staat: luisteren naar het echte kerstverhaal met warme dranken en een warm hart. Dat is samen kerstvieren”. Dit wordt gevolgd door een kerstwens door een vertegenwoordiger van de deelnemende kerken.

Het idee voor een gemeenschappelijke radiocampagne ontstond dit najaar tijdens een beraadsdag voor een nieuwe Nationale Synode. Peter Sleebos (Pinksterkerken) en Tom Mikkers (Remonstranten) sloegen de handen ineen. Ze bereidden de reclamecampagne voor en nodigden kerken uit om mee te doen. Alle leden van de Raad van Kerken zijn uitgenodigd en enkele besloten om mee te doen.

De reclameboodschap om samen te kerst te vieren zal voor het eerst klinken op zondag 18 december in het NCRV Radioprogramma Schepper&Co op Radio 5 tussen 14.00 uur en 15.00 uur. Vanaf maandag 19 december begint de campagne op de diverse zenders.

Naast de commercial op de radio is er een website www.samenkerstvieren.nl waar bezoekers worden doorverwezen naar de (kerst)websites van de deelnemende kerken en ondersteunende organisaties. De organisatoren hebben daar ook de websites van de Evangelische Alliantie en de Raad van Kerken een plek gegeven.