Stilstaan bij Franciscus

Stilstaan bij de zorg voor de aarde en dieren op 3/4  oktober rond de sterfdag  van Franciscus van Assisi( 1226). Dat gebeurt op allerlei franciscaanse  plekken, kloosters en door anderen die verbonden zijn met de franciscaanse beweging. In het milieuklooster in Stoutenburg houdt Guy Dilweg op 2 oktober een lezing rond: Geloven in de aarde, naar een spiritualiteit van vreugde en verbondenheid. www.stoutenburg.nl

Op  dierendag, 4 oktober verschijnt er een  kloostergids  www.kloostergids.com met 100 gastvrije adressen in Nederland en daarbuiten. De website vande Konferentie van de Nederlandse Relgieuzen  www.knr.nl geeft een overzicht van de Nederlandse gastvrije plaatsen. Diezelfde  Konferentie van Nederlandse Religieuzen /PIN ondersteunt de Raad van Kerken met het project  Groene Spiritualiteit en praktijk de komende drie jaar. Op 4 oktober gaat dit project van start.

De fraai vernieuwde website  www.kerkenmilieu.nl  kan vanuit de stilte thuis  aanzetten tot bezinning op groene spiritualiteit. Op die website is van alles vinden over de betrokkenheid op de aarde en groene activiteiten van gelovigen in Nederland en daarbuiten: groene kerken, zonnepanelen op daken, windmolens op kerkelijke grond en energiezuinige inrichting van gebouwen.

Wat doen religieuzen voor de zorg voorde aarde? Vanaf het feest van Franciscus  brengen we maandelijks een groen klooster in beeld. U kunt die verhalen lezen op www.kloostertuinen.nl  – beleven/ bezoeken.  Daar staan reeds groene ervaringsverhalen van kloosterlingen uit diverse kloosters. Op de website van de KNR www.knr.nl  is een  een aparte afdeling over duurzaamheid. U leest over de Ghandiaanse gemeenschap in het voormalige klooster van de Kapucijnen in Handel www.deweyst.tk  en Limburgse varkens bij het trappistenklooster in Echt. Op naar een spiritualiteit van vreugde en verbondenheid!

Tekst:
Tini Brugge, actief voor de diverse websites van de Raad van Kerken over groene spiritualiteit. Foto’s: Franciscusbeeld, Rangel Geerman franciscaan, bij het klooster in Megen (foto’s Tini Brugge)