Ecologische rechtvaardigheid

Jeroen Kamstra uit Amsterdam is één van de deelnemers geweest aan een internationale conferentie van het Europese Jongerennetwerk EYCE. Hij woonde de ontmoeting bij in Kiev deze zomer rond het thema ‘Ecological Justice’. Zoals bekend hebben de kerken verenigd in de Raad van Kerken besloten dat jonge mensen dergelijke ontmoetingen (ten dele) vergoed kunnen krijgen.  De mensen die de bijeenkomsten bijwonen, kunnen de situatie in Nederland inbrengen in Europees verband en omgekeerd helpen ze de Raad om iets van de ervaringen buiten de eigen landgrenzen terug te laten klinken in Nederland. Hieronder brengt Jeroen verslag uit.

Op de 1e plaats waren we verheugd dat we door de ‘ballotagecommissie’ waren gekomen en dus naar deze conferentie in Kiev mochten gaan!

Van tevoren dienden we een motivatiebrief te schrijven waarom we naar deze conferentie wilden gaan, wat we ervan zouden verwachtten en hoe onze bijdrage daarin was. We kwamen gelijk al op een 1e dilemma: de reis zelf. Wilden we vliegen, of gingen we voor een meer duurzame optie? Vliegen is snel, maar vervuilend. We hebben overwogen om de trein te nemen of de auto. Deze laatste 2 opties vielen uiteindelijk toch af, maar gelukkig wezen ze bij het EYCE er zelf ook op dat je je niet bezwaard hoefde te voelen als je meer dan 800 kilometer van Kiev woont en het vliegtuig neemt.

De 1e dag van de conferentie stond in het teken van elkaar beter leren kennen. Er werden verwachtingen opgeschreven en uitgesproken, maar ook angsten: kan ik alles wel volgen in het Engels? Heb ik wel iets nuttigs in te brengen? Val ik goed in de groep? Hoe slapen de Oekraïense bedden? Ook onze kennis werd getest door middel van een ‘eco-quiz’. Hieruit bleek wel dat we nog geen experts zijn in deze materie, maar als de quiz op het eind van de week werd gehouden hadden we vast beduidend beter gescoord!

Een greep van de thema’s die we behandelden: waarom is ecologie een kwestie van rechtvaardigheid?; De rol van traditie en cultuur op onze leefgewoonten;  De rol van social-marketing en hoe kunnen wij zelf een bijdrage leveren aan een meer duurzame wereld. Daarnaast spraken er 2 gastsprekers over de thema’s internationale milieu-conferenties (COP’s) en

Een onderdeel van de training wil ik er even uitlichten, en dat is de ‘simulation-game’. Bij dit rollenspel werden we opgedeeld in verschillende wereldlanden/delen, elk met hun eigen agenda en speerpunten op het gebied van economie en milieu. Een vrijwilliger van EYCE trad op als voorzitter, en de bedoeling was dat we met elkaar tot een standpunt zouden komen op het gebied van o.a. koolstofuitstoot, ontwikkelingshulp . Er werd scherp onderhandeld, en na 3 uur lag er een conceptakkoord. Wat grappig om te zien was, dat tijdens de koffiepauze er nog driftig door werd onderhandeld, iets wat ook bij de ‘echte’ conferenties gebeurt.

Een ander onderdeel van de conferentie was de ‘challenge-your-lifestyle-day’. Op deze dag moesten we telefoons en laptops uit laten, niet proberen om warm te douchen en maakten we ons eigen brood, kaarsen en een heuse waterkoker op zonne-energie (alleen jammer dat de zon niet echt meewerkte….).

Maar er werd niet alleen over serieuze dingen gepraat! Elke avond stonden er ontspannende activiteiten op de planning. Zo was er een internationaal banket, waar iedereen lekkernijen uit hun eigen land mee had gebracht. Ik heb enkele nieuwe smaken mogen proeven, sommige lekker en andere iets minder! Er was een nationale avond georganiseerd. Op deze avond presenteerde ieder zijn of haar eigen land op een leuke manier. Wij, als Nederland, hadden ouderwetse spelletjes als koekhappen en stoelendans voor hen in petto!

Ook was er een Oekraïense avond, waar een folklore-band uit Oekraïne optrad. Wat konden die een herrie maken! (in de positieve zin van het woord). De gehele avond leerden we traditionele dansen, en iedereen danste alsof hun leven er vanaf hing!

De laatste avond sloten we af in stijl: in de sauna/zwembad, wat op het complex aanwezig was!

Ik kan alleen maar zeggen dat het een hele interessante, leerzame & leuke week is geweest! Veel nieuwe contacten opgedaan en we hebben een kijkje gekregen in elkaars cultuur. Ik had het voor geen goud willen missen!

Jeroen Kamstra

Dit is de eerste bijdrage over Kiev. Later zullen we hier de bijdrage plaatsen van Linda Ottevanger uit Amsterdam.

Foto’s: Jeroen Kamstra in Kiev