Fotoreeks China

Bas Plaisier en Henny Plaisier – van der Graaf zijn enkele weken in Nederland, nadat hun eerste periode van een half jaar er op zit in Hongkong. Een korte vakantie, een verjaardag, een paar dingen regelen en dan weer terug. Bas Plaisier is lange tijd verbonden geweest met het werk van de Raad van Kerken. Hij was onder meer lid van het moderamen.

In ‘Beelden van het eerste half jaar’ geeft hij een impressie van zijn werk en zijn leven aan de andere kant van de aardbol. Hij zet zich in om de relatie met de Chinese kerken te verdiepen. Aan het Lutheran Theological Seminary (LTS) doceert hij zendingswetenschap en oecumenische theologie. Aan het LTS studeren op dit moment ongeveer 320 studenten die vooral uit Hong Kong of China komen. Deze Theologische Hogeschool is een heel interessante plek omdat er ook veel studenten uit Burma, Laos, Cambodja, Vietnam, de Filippijnen en Indonesië studeren. Dat maakt het gesprek tussen theologen met zulke verschillende culturele en politieke achtergrond heel boeiend. Een weergave van een tekst die hij voor zijn werkgever Kerk in Actie op digitale schijf zette.

Geen lang verhaal deze keer, maar wat beelden van de wereld waarin we nu wonen.
Hong Kong is bekend als een gigantische opstapeling van huizen, kantoren, publieke gebouwen en veel verkeer met daartussen zeven miljoen rennende mensen die in hun dynamiek nauwelijks te stuiten zijn.
Toch is dít ook Hong Kong: de aandacht voor bloemen, struiken in parken en op minuscule stukjes grond. Als men een vierkante meter iets kleuriger of groener kan krijgen zal men het niet laten.

De kenmerkende skyline van Hong Kong is het meest bekend. Elke avond is er om 8 uur aan beide kanten van de haven – Hong Kong eiland en Kowloon – een lichtshow waar aan alle gebouwen ‘meewerken’ met hun verlichting. Elke avond zijn er weer tienduizenden mensen die het komen bekijken.

Plattelands bewoonster in Hong Kong
Tussen al de zich continu verplaatsende mensen, wonen er in het gebied van Hong Kong vissers en landbouwers, die hier al eeuwen wonen. Zij proberen hun oude beroep zo goed mogelijk  te blijven uitoefenen. Maar ze kunnen het niet laten om met verbazing (en soms verbijstering) de moderne wereld van een afstand te volgen.

Voor buitenlanders is deze stad een concentratiepunt van alles wat er in de wereld te koop is. Niet alleen Mc Donald’s heeft hier de grootste vestigingsdichtheid ter wereld, we denken dat juweliersbedrijven, goudsmeden en horlogeverkopers ook heel scoren. Wij genoten ook van de vele culturele mogelijkheden. Prachtige concerten konden we in de Culturele Hal meemaken onder leiding van de Nederlander Edo de Waart. Hoogtepunt voor ons was echter wel de uitvoering van de Mattheuspassion door het beroemde Bach Collegium Japan van Masaaki Suzuki en een uitvoering van Celilia Bartolli.

Boven op een heuvel – buiten de grootste hectiek van de stad – in het noordelijk deel van Hong Kong en dicht bij Shatin – ligt het Luthers Theologisch  Seminarie. Het is een oase van rust met uitzicht op de grote tempel van de tienduizend boedha’s en de zich steeds meer uitbreidende stad met vele hoge woontorens.De buitenlandse studenten wonen hier en overdag zijn hier alle studenten en docenten te vinden. Dit is het zicht op de kamers van de docenten.

Vlak naast het seminarie ligt het beroemde instituut Tao Fung Shan, dat zich al bijna een eeuw bezighoudt met zending en dialoog met boeddhisten. Tegenwoordig ligt de nadruk op meditatieve cursussen en het gesprek met mensen die geïnteresseerd zijn in het christendom, o.a. de z.g. culturele christenen uit de universitarie wereld van China.
De kapel in deze oase van rust heeft een typisch Chinese vorm. Elke zondag worden hier voor buitenlanders diensten in het Engels gehouden. Vlakbij is er een prachtig guesthouse voor cursisten, rustzoekers en gasten uit allerlei delen van de wereld.

Het kerkelijk leven in Hong Kong en vooral China heeft ons in dit half jaar steeds weer gefrappeerd.  De ongekende groei, maar ook de toewijding en vitaliteit van het christendom in de Chinese wereld is voor ons ongekend.
Ook vergeleken met andere Aziatische landen – o.a. Indonesië – is de toename van het aantal christenen en de toeloop naar kerkdiensten en chistelijke activiteiten stormachtig. Er zijn in dit deel van de wereld grote dingen gaande!

Henny is de laatste maanden betrokken geraakt bij een Engelstalige bijbelklas op een Lutherse basisschool in het noorden van Hong Kong. Er is grote behoefte aan goed Engels onderwijs en samen met een Amerikaanse collega en vrijwilligers van de school probeert zij hieraan haar steentje bij te dragen door bijbelverhalen te vertellen in het Engels en met de kinderen (velen van hen komen elke dag uit China met bus en trein) een band op te bouwen. Het experiment slaat aan en wordt in de komende maanden voortgezet.

Diploma voor de docent Het contact met de studenten was het belangrijkste van het werk van Bas. Tijdens de laatste bijeenkomst van een van de groepen kreeg Bas ook zelf een diploma. Zij hadden hiervoor foto’s van hem van internet hadden gehaald – de wereld is klein-. Op het certificaat schreven ze allemaal korte impressies en waarderende woorden.
Dat zijn momenten dat de docent zielsblij is met  een getuigschrift!