Kirchentag in Dresden

Van 1 tot en met 5 juni 2011 zal in Dresden, Duitsland, de Kirchentag plaatsvinden. De Kirchentag is een enorme tweejaarlijkse oecumenische manifestatie met workshops, discussies, diensten, ontmoetingen en velerlei andere activiteiten rondom verschillende actuele thema`s. Iedere twee jaar komen hier duizenden jonge mensen op af, met name uit Duitsland, maar ook uit onder andere Polen, Italië, België en Nederland.

Er gaan veel Nederlanders naar de Kirchentag. Een voorbeeld daarvan, zo vertelt Maaike de Reuver, vormen het  Amsterdamse studentenpastoraat en de Protestantse Kerk Amsterdam. Zij organiseren dit jaar voor Amsterdamse studenten een busreis naar de Dresden en begeleiding ter plaatse.

Het programma van de Kirchentag is overweldigend, de organisatie maakt hier een aanbevelende selectie in, maar deelnemers zijn vrij activiteiten te bezoeken die hen aanspreken; of het centrum van Dresden in te gaan – want deelnemers aan de Kirchentag kunnen tijdens deze dagen gratis gebruik maken van het openbaar vervoer in Dresden en hebben gratis toegang tot alle musea van de stad.

Maaike de Reuver: ‘Ik ben een van de gelukkigen die mee mag met de busreis vanuit Amsterdam naar de Kirchentag. Ik ben heel benieuwd hoe het wordt; alle verhalen van mensen die er eerder zijn geweest zijn in ieder geval lovend! Op 9 mei vond er al een kennismakingsbijeenkomst plaats voor de mensen die mee gaan met de trip vanuit Amsterdam. Leuk om op die avond de groep al te hebben ontmoet. Ik heb er heel veel zin in de Kirchentag te bezoeken’.

Foto: De voorbereidingsbijeenkomst in Amsterdam