Tuvalu ten onder

Het stijgen van de zeespiegel en de verandering van het klimaat is een directe bedreiging voor mijn gemeenteleden en voor de gemeenschap in het algemeen. Dat vertelde ds. Tafue M. Lasama, algemeen secretaris van de congregationalistische christelijke kerk van Tuvalu tijdens de internationale vredesconferentie in Kingston.

Tuvalu, een Polynesisch eiland in de Pacific tussen Hawaï en Australië biedt plaats aan 11000 inwoners. De bevolking is qua levensonderhoud sterk met de oceaan en de omgeving verbonden. Tuvalu is het op drie na kleinste bewoonde eiland ter wereld en heeft een omvang van ongeveer 26 vierkante kilometer. Het eiland wordt steeds kleiner. Vrijdag tijdens de IEPC ging het over de situatie op Tuvalu en op vergelijkbare eilanden, toen het algemene thema van de vrede werd toegespitst op ‘vrede met de aarde’.

Lasama legde uit dat zijn land met langere perioden van droogte te maken heeft en dat het zoute water verder doordringt in het water onder het eiland. ‘We zijn voor ons drinkwater nu volledig afhankelijk van het regenwater, en we hebben te maken met zeer onvoorspelbare weerpatronen’.

De krachten die aan de veranderingen ten grondslag liggen gaan de mogelijkheden van de eilandbewoners te boven. ‘De mensen kunnen hun traditionele technieken niet gebruiken om te overleven’, zei ds. Lasama.

De oorzaak van de veranderingen op Tuvalu liggen ver verwijderd van het paradijs in de Pacific. De bron ligt bij de industrielanden op het noordelijk halfrond. De grote klimaatverandering wordt vooral veroorzaakt door de productietechnieken en consumptiepatronen in het noorden.

Arian Shaw, werkzaam als projectleider voor de Kerk van Schotland, riep kerken wereldwijd op tegen de oorzaken van de klimaatverandering te vechten. ‘Onze agressie tegen de aarde is direct ook agressie tegen mensen’, zei hij. Voor Lasama impliceert het stijgende zeewater een bedreiging voor Tuvalu, het verlies van huis, cultuur, levensstijl en waardigheid. Shaw beschreef de groei van een ‘eco-gemeente’ die in Schotland is begonnen en die zich wereldwijd verspreidt. Deze congregatie volgt de ontwikkelingen van de ‘carbon footprint’ en probeert stappen te ondernemen om de CO-2 veranderingen te keren. Er zijn meer dan 270 van deze ‘eco-congregaties’ in Schotland, aldus Shaw.

Foto:
Boven Lasama