Kerk op Floriade

De mensen hebben er tien jaar op moeten wachten, maar in 2012 is het weer zo ver; dan gaan de poorten open van een spectaculair theater van de natuur op de Floriade. Ook de kerken zullen aanwezig zijn op de Wereld Tuinbouw Expo die vanaf 5 april 2012 tot en met 7 oktober 2012 in Venlo wordt gehouden.

Al sinds 1960 wordt elke tien jaar in Nederland een dergelijk evenement opgezet. In 2012 vindt de Floriade voor de zesde keer plaats. Het is de eerste keer dat het evenement buiten de Randstad in de steigers komt te staan.  Het gaat om een mondiaal spektakel, met meer dan honderd deelnemers, die het beste wat de natuur te bieden heeft, etaleren.

Er zal dagelijks een cultureel programma zijn vol muziek, dans, literatuur, theater en beeldende kunst. De Raad van Kerken werkt aan aanwezigheid van de kerk op de groene manifestatie. Franz-Joseph Hirs van de plaatselijke Raad wil er de details nog niet van prijsgeven. Wel laat hij weten dat de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk en de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt gezamenlijk optrekken in dezen. De kerken zoeken naar een positieve invulling. Ze denken bij de uitwerking aan iets heel anders dan aan een stiltecentrum of een bijbelse kruidentuin.  De organisatie verwacht er te zijner tijd meer over naar buiten te kunnen brengen.