Inspiratie voor vrede

De Wereldraad van Kerken is gastheer van een internationale tentoonstelling van textiel, ‘arpilleras’ en quilts in haar hoofdkantoor in Genéve. De tentoonstelling maakt de weg vrij voor de Internationale Oecumenische Vrede Bijeenkomst (IEPC) die zal plaatsvinden in Kingston, Jamaica.

Een speciaal gemaakte arpillera, ‘Journey to Peace’, zal tijdens deze bijeenkomst onthuld worden. De Latijns-Amerikaanse kunstvorm bestaat uit een collage die gebruikt wordt om verschillende facetten van het land en de cultuur te verbeelden. Drie andere werken zijn nooit eerder vertoond en speciaal gemaakt op uitnodiging van de conservator. De tentoonstelling duurt van 16 februari tot en met 18 maart.

De curator van de tentoonstelling is Roberta Bacic, een voormalig lid van de Chileense commissie voor waarheid en verzoening. Bacic, die nu in Noord-Ierland woont, is een lerares die kunst gebruikt als een manier voor mensen om hun verhaal te vertellen en vrede op te bouwen. In de inleidende catalogus zegt Bacic dat de collectie “een ‘groter plaatje’ van een vreedzame samenleving” presenteert. Ze voegt eraan toe dat de tentoonstelling” ook het gebruik van geweldloze acties als een manier om urgente maatschappelijke problemen aan te pakken verbeeldt.”

In zijn voorwoord van de catalogus zegt de algemeen secretaris van de Wereldraad van Kerken Olav Fykse Tveit: “Deze kunstwerken vermengen de verhalen die deel uitmaken van de visie die we vinden in de Bijbel van verzet tegen onrecht en werken voor vrede.” De tentoonstelling verhuist in mei naar Kingston waar het een essentieel onderdeel van de vredesbijeenkomst wordt. Die bijeenkomst duurt van 16 tot en met 25 mei. De hoop is dat de deelnemers geïnspireerd worden om hun verhalen over het overwinnen van geweld weven in artistieke vorm, in het vertellen van verhalen en in het schrijven van rapporten.

Wilt u ook inspiratie opdoen? Bekijk dan hier de catalogus (PDF, engels).

Afbeelding: een voorbeeld van een ‘quilt’: “Peace Dove” van Irene MacWilliam (1987).