Wereldraad in Tripoli

De dialoog en samenwerking tussen christenen en moslims waren thema’s van een tweedaags bezoek door Olav Fykse Tveit aan Libië. In de hoofdstad Tripoli vond een ontmoeting plaats tussen de secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken en leiders van WICS (World Islamic Call Society), een genootschap dat meer dan 250 islamitische organisaties vertegenwoordigt.

Tveit bezocht Tripoli samen met twee collega’s van de Wereldraad van Kerken. Zij bespraken met de WCIS onder andere de bilaterale dialoog en een mogelijke opvolger van de bijeenkomst die beide partijen eerder hadden in Geneve in november 2010. Op maandag 10 januari sprak Tveit over het thema “Wie is mijn naaste?” op de WICS campus.

Zijn boodschap was duidelijk: “De gemeenschappelijke Abrahamitische wortels die we hebben als christenen en moslims, samen met de Joden, betekenen dat we in staat zijn om veel van onze waarden te delen. De lange geschiedenis van samenleven van christenen en moslims in verschillende delen van de wereld is iets waar we van kunnen blijven leren, zowel de moeilijke tijden als de ervaringen van de mogelijkheid om goed samen te leven.”

De afvaardiging van de Wereldraad van Kerken bezocht Tripoli nadat zij in de voorgaande week Caïro had bezocht om medeleven te betuigen aan het hoofd van de Koptisch-Orthodoxe Kerk in Egypte. Dit naar aanleiding van de dodelijke bomaanslag van 1 januari 2011 die een Koptische gemeente trof.