Wonden van economie

De Raad van Kerken in Oss houdt maandag 19 juli een ontmoeting voor mensen die ontslagen worden bij MSD, het voormalig Organon. Dat heeft onder meer de internetsite van de IKON bericht.

De Noord-Brabantse stad Oss maakt zich op voor een ontslaggolf waardoor meer dan 2000 stadsgenoten op straat komen te staan. De plaatselijke kerken openen hun deuren voor de betrokken en willen een luisterend oor bieden. Volgens verschillende mensen zijn de ontslagen niet nodig, omdat het bedrijf voldoende rendement maakt. Het zijn vooral de buitenlandse investeerders die zich slechts door dollartekens laten leiden en meer winsten willen op hun geld. De landelijke Raad van Kerken heeft zich onder meer in een nieuwjaarsbrief kritisch uitgelaten over een economisch systeem waarin verdere winstmaximalisatie te dominant wordt doorgevoerd in de bedrijfsvoering.

De ontmoeting is een initiatief van de Raad van Kerken van Oss. Maandagmiddag 19 juli kunnen mensen die getroffen worden door de ontslaggolf terecht in de rooms-katholieke Jozefkerk. Pastoor George Zeegers en emeritus-dominee Jan van Drie vangen hun daar op. “We kunnen eigenlijk niet veel betekenen voor deze mensen”, vertelt van Drie, “we kunnen geen geld geven of voor een nieuwe baan zorgen. Het enige wat we kunnen doen is een luisterend oor aanbieden en dat doen we dan ook”.

De 78-jarige dominee heeft geen goed woord over voor de plannen van farmaciebedrijf MSD: het wil 2175 van de 4500 werknemers ontslaan. Van Drie leeft mee met de mensen die slachtoffer worden en daarom bedacht hij de opvangmiddag. Het is bedoeld voor iedereen, ook voor niet-kerkelijke mensen, want “als kerk moet je er zijn voor iedereen”.

Voor meer informatie kan gebeld worden naar Jan van Drie, tel. (0412) 64 80 34.