Kunst verbindt Bolsward

De kunst die de Friese plaats Bolsward etaleert, krijgt steeds meer een oecumenisch tintje. Waar vorig jaar Henk Pietersma centraal stond in de Martinikerk zijn er nu drie kerken die participeren in de zomerexpositie. Dagelijks vinden meer dan tweehonderd mensen hun weg naar de kerk, onder hen vele toeristen. Nog tot 23 augustus kan men terecht in de Broere kerk, de Martinikerk en de Sint Franciscuskerk.

Bolsward houdt al zes jaar zomerexposities in een kerk. De stichting Kunst Kerk en Samenleving (KKS) heeft het werk dit jaar over de drie genoemde kerken verspreid. Het overkoepelend thema is ‘solidariteit’. Het is de eerste keer dat er in drie kerken geëxposeerd wordt tijdens de zomertentoonstelling, meldt KKS.

In de Broerekerk verbeelden Friese kunstenaars het thema ‘555 jaar Bolsward’. In de rooms-katholieke Franciscuskerk is glaskunst te zien met het thema ‘De Ark’ en in de protestantse Martinikerk beelden kunstenaars van kunstkring Ars Pro Deo het hoofdthema ‘Solidariteit’ uit. Het is wel even scherp opletten wat de openingsuren betreft, want die lopen niet helemaal synchroon.

555 jaar

De Broerekerk, door organisator Keimpe Tjalsma glimlachend de ‘humane’ kerk genoemd, is een algemene tentoonstellingsruimte. De vertrouwde kerk brandde in 1980 af, en de Friezen hebben de renovatie stijlvol voltrokken door het dak met een transparant materiaal te herstellen. Daardoor lijkt de kerk onder een open hemel te liggen als betrof het een loofhut. In de kerk is werk te zien van zeven Friese kunstenaars. Een belangrijk uitgangspunt bij hun werk is de viering van de ‘555 jaar stadsrechten’ van Bolsward. De kunstenaars beelden dit thema op verschillende manieren uit.

Gerrit Terpstra is door de jaren geïnspireerd bij voorbeeld op het idee gekomen om een grote rol in de kerk te hangen met 555 jaren en de bezoekers worden uitgenodigd om een sticker te plakken bij hun eigen geboortejaar. Dezelfde kunstenaar heeft een groot boek neergelegd met daarin diverse afbeeldingen uit 2005 van de 25 jaar eerder in brand staande kerk. Andere kunstenaars van wie werk in de Broerekerk hangt zijn: Douwe Elias, Daniel Nauta, Beb Mulder, Hendrik Elings, Gepko Roggeveen en Hilde Vroon. De Broerekerk is dagelijks geopend van 11.00 tot 17.00 uur.

Ars Pro Deo

In de protestantse Martinikerk vertolken de kunstenaars van kunstkring Ars Pro Deo hun religieuze beleven in beelden. Kunstenaars zijn Greetje Baars, Mirjam Beuker, Irene van der Bos, Wilma Wagenaar, Henny de Klijn, Hannelieke van der Beek. De Martinikerk is van maandag t/m vrijdag geopend van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur; op zaterdag is de kerk geopend van 13.30 uur tot 16.00 uur.

Glas

In de rooms-katholieke Sint Franciscuskerk is glaskunst te bewonderen. De kunstenaar Han de Kluijer toont zijn werk in deze karakteristieke kerk. De kunstwerken zijn verbonden aan het thema water. Door de combinatie van glas en licht ontstaat een mystieke sfeer. De Sint Franciscuskerk is van dinsdag t/m zaterdag geopend van 13.00 tot 17.00 uur.

Fotobijschriften:
1. Boven aan is werk afgebeeld van Mirjam Beuker, het werk (uit archiefbestanden gehaald) heet ‘Groep en de eenling of zonen van Jacob’

2. Zicht op het dak van de Broerekerk, de kerk die na een brand boeiend gerenoveerd is.

3. De kunstenaar Gerrit Terpstra heeft de brand aan de Broerekerk in kunst verbeeld; even zou men denken aan het vuur van de Geest, maar de afbeelding is plastischer neergezet.

4. Gerrit Terpstra heeft zich laten inspireren door 555 jaar Bolsward en even zo vele jaren in beeld gebracht; bezoekers mogen een sticker plakken bij hun geboortejaar; een originele manier van marktonderzoek, waarbij het zich laat raden dat de eerste eeuwen onbeplakt blijven, tenzij er wonderen gebeuren natuurlijk, of mensen al te vrij omgaan met het verzoek.

5. Afstracte kunst en 6. meer concrete kunst – in dit geval van Gepko Roggeveen – wisselen elkaar af.

Zie ook: www.kksbolsward.nl