Betaalbare vakanties

De nieuwe Gids Betaalbare Vakanties 2010 is verschenen. De werkgroep Arme Kant van Nederland/EVA van de Raad van Kerken in Nederland heeft de gids samengesteld. In deze publicatie wordt een breed scala aan relatief goedkope vakantiemogelijkheden op een rij gezet, met korte beschrijvingen, prijzen en adresgegevens.

Voor veel mensen is het een vanzelfsprekendheid om het vakantiegeld en méér te kunnen besteden aan noodzakelijke ontspanning, maar voor mensen met een laag inkomen is dat niet zo. Vakantie schiet er bij mensen met een minimuminkomen vaak jaar na jaar bij in, terwijl zij juist zo’n behoefte hebben eens weg te zijn van de beslommeringen thuis, weg van de dagelijkse zorgen om rond te komen. Zeker voor kinderen heeft vakantie belangrijke functies.

Verre reizen zitten er voor minima niet in. Maar er zijn goedkopere alternatieven die voor een deel van hen wel mogelijkheden kunnen bieden.

De Gids Betaalbare Vakanties 2010 geeft een overzicht van een groot aantal van deze initiatieven voor mensen die van een inkomen rond het minimum moeten leven. Het gaat voor het overgrote deel om vakantiemogelijkheden binnen Nederland, maar er worden ook enkele buitenlandse adressen genoemd. Omdat mensen met een beperking of chronische ziekte vaak rond moeten komen van een laag inkomen, is er voor hen een specifiek vakantiehoofdstuk opgenomen.

De initiatieven die in de gids vermeld worden zijn onderverdeeld in de volgende categorieën:
    * Vakanties met en zonder kinderen
    * Kinderkampen en jongerenvakanties
    * Vakantie met voorzieningen voor gehandicapten
    * Woningruil / oppas
    * Vormingsactiviteiten
    * Fondsen

In elk hoofdstuk is een rubriek ‘WWWeetjes’ te vinden met tal van nuttige weblinks. Deze weblinks zijn ook via de website van de werkgroep aan te klikken:  www.armekant-eva.nl.

Gids Betaalbare Vakanties 2010, ISBN/EAN: 978-90-75684-19-3, 44 p., prijs € 1,50 per stuk (+ porto). Bij een afname van 50 exemplaren of meer – € 1,20 per stuk (excl. porto). De gids is te bestellen bij de werkgroep: Luijbenstraat 17, 5211 BR ‘s-Hertogenbosch, 073-6121939, info@armekant-eva.nl.