Voortgang reorganisatie CEC

De Europese Kerken-conferentie (CEC) bereidt een ingrijpende reorganisatie voor. De zogenaamde ‘Revision Working Group’ werkt aan modellen die eind 2011 in eerste lezing worden besproken in het Centraal Comité van de Europese organisatie.

De werkgroep heeft 6 en 7 februari in Berlijn enkele hoorzittingen georganiseerd. Diverse directeurs van stafbureaus van de CEC maakten er hun opwachting. De CEC bestaat op dit moment uit drie commissies; een commissie ‘Kerk in dialoog’, een commissie ‘Kerk in de samenleving’ en een commissie ‘kerk en migranten’, directeur zijn respectievelijk: de Roemeen Viorel Ionitu, de Duitser Rüdiger Noll en de Duitse Doris Peschke. Ook de financieel directeur Jean-Daniël Birmelé uit Frankrijk werd geïnterviewd.  Het personeel (ongeveer 22 formatieplaatsen) is verdeeld over twee locaties: Genève en Brussel.

De gesprekken gingen over het toekomstig profiel van de CEC, de missie en de daarbij behorende waarden. Kerken, groepen en individuele kerkleden kunnen een bijdrage leveren aan het nieuwe profiel. De werkgroep heeft een website geopend www.cecrevision.dk waar men de spelregels voor een reactie kan lezen en tevens geïnformeerd wordt over de voortgang van het project.De website is voor 13 februari online.

Foto: Colin Ride (rechts), een methodist uit Engeland en Katerina Karkala-Zorba, een orthodoxe theologe uit Griekenland zijn voorzitters van de ‘Revision Working Group’.