Nieuwe mensen

Mr. Jan Albert Visscher is vrijdag 22 januari 2010 voorgesteld aan de bezoekers van de Oecumenelezing als de nieuwe penningmeester van de Raad van Kerken in Nederland. Hij volgt drs. Hens Haeck op uit Voorburg, die de penningen meer dan acht jaar onder zijn hoede heeft gehad.

Visscher is geboren in 1958 in Zwartsluis en woont nu in Kampen. Hij studeerde bedrijfseconomie en belastingwetgeving. Hij is één van vier vennoten van de maatschap TAMEK Groep, een maatschap van (register)accountants en belastingadviseurs met vestigingen in Zwartsluis, Meppel, Kampen, Urk, Lelystad en Genemuiden. Visscher is lid van de protestantse kerk.

Tijdens de Oecumenelezing werd afscheid genomen van Hens Haeck. Hij heeft na zijn pensionering jarenlang de financiën van de Raad beheerd. Hij noemde desgevraagd als één van de moeilijkste perioden de bezuinigingen, noodzakelijk geworden nadat de Rooms-Katholieke Kerk de bijdrage aan de Raad behoorlijk terugschroefde. Hij moest mensen ontslag aanzeggen of verminderde werktijd. Hij heeft – dat is de andere kant van het werk – veel voldoening beleefd aan de inhoudelijke gesprekken, waarbij hij als financiële man minder rekening hoefde te houden met een zendende kerk en de mogelijke belangen van die kerk.

Jan van de Kolk

Tijdens de Oecumenelezing was – meer incognito – ook Jan van der Kolk aanwezig. Hij is onlangs aangesteld als nieuwe voorzitter van de projectgroep Vluchtelingen. Van der Kolk (geboren in 1945) begon zijn loopbaan in 1970 als docent schei- en natuurkunde. Hij heeft jaren voor de overheid gewerkt, zijn laatste functie was die van plaatsvervangend directeur van een grote beleidsdirectie bij het ministerie van VROM. Naast zijn functies bij de Nederlandse overheid was hij lange tijd bestuurslid van medefinancieringsorganisatie ICCO. Van 1999 tot 2005 was hij bestuurslid en later voorzitter van de stichting Kerk en Wereld.

Foto boven van rechts naar links scheidend penningmeester Hens Haeck, nieuwe penningmeester Jan Albert Visscher en raadslid mgr. Joris Vercammen (Oud-Katholieke Kerk)
Foto onder: Jan van de Kolk, de nieuwe voorzitter van de projectgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken