CEC naar Nederland

Het Centraal Comité van de Europese Kerkenconferentie (CEC) zal van 20 tot 24 september 2010 in Nederland bijeenkomen. Dat heeft het secretariaat van de CEC laten weten. De organisatie in Nederland ligt bij de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk. Met de bijeenkomst in Nederland wordt de betrokkenheid van de Nederlandse kerken bij de internationale oecumene onderstreept.

Secretaris-generaal Colin Williams van de Europese Kerkenconferentie was afgelopen najaar nog in Nederland voor oriënterende gesprekken. Williams volgde in 2005 dr. Keith Clements op als leider van de Europese organisatie.

De Nederlandse inbreng in de Europese kerkenconferentie is het afgelopen jaren behoorlijk verstevigd. Voor het eerst sinds jaren zijn er twee afgevaardigden in het Centraal Comité, namelijk dr. Arjan Plaisier van de PKN en prof. dr. Goos Minderman van de Remonstrantse Broederschap. In december werd bekend dat Goos Minderman ook in het leidende presidium van tien personen is gekozen. Minderman is de derde Nederlander sinds de oprichting van de CEC in 1959 die tot het presidium toetreedt.

‘Een geweldige uitdaging om deze tijden van transitie deze verantwoordelijkheid te mogen dragen’, zei Goos Minderman bij zijn benoeming. ‘Kerken vormen een belangrijk forum voor ethische en maatschappelijke vragen, zowel binnen de EU alsook tussen de EU en de landen in Europa buiten de EU.’ Het presidium heeft als belangrijkste taak om binnen enkele jaren een nieuw organisatorisch concept voor de oecumene te ontwikkelen. Daarmee volgt zij de richtlijnen die de Assemblee van de CEC in juli heeft gegeven. Voorzitter is op dit moment metropoliet Emmanuel uit Frankrijk, vice-voorzitter zijn bisschop Christopher Hill en ds. Cordelia Kopsch.

De Europese Kerkenconferentie is een gemeenschap van 120 orthdoxe, protestantse, anglicaanse en oud-katholieke kerken. Daarnaast zijn er 40 geassocieerde organisaties op het Europese continent. Het Centraal Comité bestaat uit veertig kernleden, die elkaar jaarlijks ontmoeten om de voortgang van de besluiten van de vijfjaarlijkse assemblee te controleren en te stimuleren.

De CEC bestaat verder uit een staf van ongeveer 30 personen, verdeeld over drie locaties te weten: Geneve, Brussel en Straatsburg.

De veertig leden van het Centraal Comité zijn vanuit verschillende delen van Europa aanwezig. Het gaat om de volgende mensen:

Centraal Oost-Europa:

H.E. Metropolitan Michael of Austria, Ecumenical Patriarchate, Oostenrijk
H.E. Metropolitan Emmanuel of France, Ecumenical Patriarchate, Internationaal
H.E. Metropolitan Gennadios of Sassima, Ecumenical Patriarchate, Internationaal

Wie de stem wil horen van de secretaries-generaal kan terecht op YouTube, waar Colin Williams tekst heeft ingesproken in het kader van de Week van Gebed om Eenheid, die vanaf 17 januari wordt gehouden. Klik hier:

Foto: Fragment van de laatste bijeenkomst van het Centraal Comité in december 2009, aan het woord dr. Arjan Plaisier (PKN) op de achtergrond voor de kenners zijn ook nog net de contouren herkenbaar van prof. dr. Goos Minderman (foto: CEC).