Kerkdienst met mode

Het affiche voor de kerkdienst trekt onmiddellijk de aandacht. Een kerkdienst op mode geïnspireerd en georganiseerd door een museum en citypastoraat. In Rotterdam vindt er zo’n viering plaats op zondag 1 november.

Het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam biedt naast zo’n vijftig andere activiteiten ‘een op mode geïnspireerde oecumenische kerkdienst’ aan. De dienst vindt plaats in samenwerking met het Laurensberaad en wordt in één van de museumzalen gehouden. Bezoekers moeten zich opgeven in verband met de beperkte accommodatie en hen wordt gevraagd hun mooiste kleding aan te trekken.

De kerkdienst sluit aan bij de expositie ‘The Art of Fashion’. ‘The Art of Fashion’ loopt als tentoonstelling door tot 10 januari 2010. Museum Boijmans Van Beuningen verkent daarin de grenzen van de mode. Hedendaagse modeontwerpers werken steeds vaker met installaties, performances en sculpturale ontwerpen en beïnvloeden op hun beurt de kunstwereld. The Art of Fashion brengt het spanningsveld tussen mode en kunst in beeld.

Er zijn objecten en modeontwerpen op het snijvlak van beide disciplines te zien van 25 internationale ontwerpers en kunstenaars. De H+F Fashion on the Edge Foundation nodigde Viktor & Rolf, Naomi Filmer, Hussein Chalayan, Anna-Nicole Ziesche en Walter Van Beirendonck uit om een compleet nieuw stuk voor deze tentoonstelling te maken. De ontwerpers laten het principe van een draagbare collectie los en werpen een blik in de toekomst van hun vak. De vervagende grens tussen de mode en de kunst resulteert in een confronterende visuele ervaring, aldus de website van het museum.

De viering sluit aan bij de tentoonstelling. De viering draagt een experimenteel karkater. Erik Beenker, oud-medewerker van het Museum, is de gids. Vanuit de kerk participeert het Laurenspastoraat. Het Laurenspastoraat is opgericht in 1971. Het is een open oecumenisch ingesteld citypastoraat in en rond de Laurenskerk van Rotterdam.

Foto: mode in Boijmans van Beuningen