Ontmoeting rond de Psalmen

”t Hijgend hert, der jacht ontkomen’, gezongen op hele noten – stoer reformatorisch klinkt het in degelijke protestantse kerken. Maar dat daar dan direct achteraan klinkt, ook stevig en stoer, maar anders: ‘Koning is onze God!’, op muziek van priester en musicus Maurice Pirenne (+2008, lang lid van de Sectie Eredienst van de Raad), dat maakt het een bijzondere gebeurtenis.

In dit Calvijnjaar organiseert de Protestantse Kerk in Nederland een Psalmentoernee, met als titel: Calvijn en de Psalmen. De samenstellers van het programma willen bereiken dat de warmte van de psalmen, waardoor Calvijn zo geinspireerd werd, dóórtrekt door de tradities en kerken van Nederland. Psalmen voor Nu en psalmen van Huub Oosterhuis, een joodse versie van Hans Bloemendal en het gregoriaanse Jubilate Deo, samen fonkelen ze in een programma van anderhalf uur. Na afloop merken mensen geroerd op dat die oude liederen nog steeds vol leven en liefde zijn.

Roel Bosch, dominee in Zeist en al jaren betrokken bij oecumenische liturgie, en Hanna Rijken, theoloog en musicus, reizen met het Vocaal Theologen Ensemble door het land om deze ‘verbindende Psalmen’ te presenteren. Een van de koorleden, Marrit Bassa, is ook zo nog als ambassadeur van de Raad actief!

De eerste bijeenkomst, in Middelburg, is voorbij, Kampen, Groningen, Gouda en Dordrecht volgen, en ook in Zeist is nog zo’n avond. Meer informatie op de website van de PKN: www.pkn.nl/calvijnjaar . Bij de avonden is een boekje uitgeven, een bijzondere introductie in de Psalmen. Naast liederen vindt u ook gedichten, schilderijen, en achtergrondinformatie, toegankelijk geschreven. Een interview over deze avonden kunt u beluisteren bij Musica Religiosa, van de IKON.

foto: Hanna Rijken