Klimaat verandert kerken!

Netwerkdag van het Interkerkelijk Milieu Netwerk

Zaterdag 28 maart 10.30- 16.00 uur, Gebouw De Schakel, Nijkerk, Oranjelaan 10

m.m.v.  Reinier van den Berg, Hans Bouma, Wijnand Duyvendak en Anne-Meta Gerritsen

Projectgroep Kerk en milieu van de Raad van Kerken
Christelijk Ecologisch Netwerk
namens het Interkerkelijk Milieu Netwerk

zie ook: www.kerkenmilieu.nl en www.cenet.nl

Klimaatverandering: het moment van de waarheid

In de alledaagse actualiteit heeft klimaatverandering plaats gemaakt voor die andere crisis. Maar bij allerlei ingrijpende beleidsbeslissingen van politici en ondernemers speelt het klimaat op de achtergrond een grote rol. Klimaatverandering blijft voor de wereld en haar bewoners  het belangrijkste probleem en de grootste uitdaging van deze eeuw.

Tussen de talloze publicaties over het probleem hebben die van kerken een eigen plaats. Vooral via de internationale oecumene – m.n. de Wereldraad van kerken – lieten ze al  vroeg van zich horen.
In ons eigen land bleven de kerken lange tijd zwijgen. Totdat Kerk en Milieu vorig jaar een conferentie organiseerde die leidde tot het schrijven en publiceren van een door de Raad van kerken ondersteunde oproep:

‘Kwetsbaarheid, verantwoordelijkheid en moed; klimaatverandering: het moment van de waarheid’

Aan deze verklaring is de Netwerkdag 2009 gewijd.

In het ochtendgedeelte wordt de officiële uitgave door de Raad van kerken gepresenteerd en geven drie deskundigen een inhoudelijke reactie. Officiële vertegenwoordigers van kerken en deelnemers gaan vervolgens met hen in discussie. ’s Middags kunnen deelnemers in verschillende werkgroepen met elkaar uitwisselen op wat voor manieren in theologie en in kerkelijke activiteiten als toerusting, liturgie, diaconie en kerkbestuur op klimaatverandering kan worden ingespeeld.

10.30: Aankomst, koffie, thee

11.00: Welkom en opening door Hans Schravesande

11.15:  Presentatie van de klimaatoproep van de Raad van  kerken; aanbieding aan kerkleiders;

Korte reacties van:
 Reinier van den Berg, weerman en klimatoloog;
 Wijnand Duyvendak, klimaatactivist, en oud- Kamerlid;
 Anne-Meta Gerritsen, theologe en ambassadeur  voor FairClimate

Forumdiscussie o.l.v. Peter Siebe

12.45: Pauze voor lunch en ontmoeting

13.30: Werkgroepen:
  Klimaatverandering: wat kunnen kerken doen?
– in de theologie; m.m.v. Hans Schravesande, Louke van Wensveen (Sti. Oikos) en Hans Bouma
– toerusting en catechese; m.m.v. Caroline Doelman (Oikos)
– in liturgie; m.m.v. Peter Siebe (CEN), Guy Dilweg (Stoutenburg) en Wim Althuis (EA)
– in diaconaal beleid; m.m.v FairClimate, Robert Scholma  en Kees Tinga
– in eigen (energie)beleid; m.m.v. David Ketel, Dick van Elk (Windvogel), Robert den Ouden (Lumineus) en Hans Meek

15.15:  Liturgische afsluiting m.m.v. ds. Hans Bouma (predikant, dichter, schrijver en milieuactivist van het eerste uur)

15.45: Sluiting en vertrek

Deelnamekosten
Toegangsprijs is € 10.- (inclusief koffie/thee en lunch), bij binnenkomst te betalen

Inlichtingen en opgave
Secretariaat Interkerkelijk Milieu Netwerk
Marijke Gaastra
p/a Kerk in Actie
3500 AL Utrecht

e-mail: m.gaastra@kerkinactie.nl

In verband met de catering is het van groot belang dat u zich van te voren aanmeldt (per mail, telefoon of post).

Locatie en routebeschrijving
Gebouw De Schakel ligt aan de Oranjelaan 10 (3862 CX voor Tomtom’ers), op 2 minuten lopen vanaf het station Nijkerk (loop langs Stationsweg in noordelijke richting; Oranjelaan is tweede straat links)