‘Mag ik van jou Jezus?’

De Oud-Katholieke Kerk biedt een kwartetspel aan onder het motto ‘Het Goede Week kwartet’. Het spel is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar.

Elk kwartet vertelt een deel van het verhaal over Jezus in Jeruzalem. Onderaan elk kaartje staat een vraag. Daar kun je over nadenken en samen over doorpraten. Ze kunnen helpen om de verhalen van Pasen beter te snappen en om na te denken over wat de verhalen betekenen. De verhalen komen allemaal uit de bijbel.

Het kwartetspel bevat acht kwartetten (dus 32 kaartjes) die de hoofdlijnen vertellen van het verhaal van Jezus in Jeruzalem: De Intocht, Olie, Voetwassing, Laatste Avondmaal, Getsemane, Veroordeling, Dood en Pasen.

Jutta van Maaren heeft de tekst gemaakt; Dio van Maaren, die ook veel materialen voor de Raad van Kerken produceert, verzorgde de fotografie. Mgr. Joris Vercammen deed de eindredactie.

Het kwartet kost circa zes euro en is beschikbaar vanaf 20 maart. Voor bestellingen: buro@okkn.nl.

Op de foto boven de illustratie bij de tekst: ‘Jezus is niet meer dood maar hij is opgestaan. Hij leeft! Vroeg in de morgen ziet Jezus Maria Magdalena en vraagt waarom ze toch zo huilt… Dan ziet Maria dat het Jezus is en dat hij leeft. Hij zegt tegen Maria dat ze het aan al zijn vrienden moet gaan vertellen’. De kaart staat voor ‘Jezus’ bij het kwartet ‘Pasen’. De begeleidende vraag om over door te spreken is: Wat zou jij als eerste tegen Jezus willen zeggen als jij Maria was?’

En hiernaast een foto bij het thema ‘Olie’: ‘de mensen op straat’ en daaraan gekoppeld het bijbelvers: ‘De mensen op straat maken zich klaar om het Pesach te vieren. En ze moeten een beetje opschieten, want het feest is al overmorgen’.